Luister naar mij

Zaterdag, 10 december, 2022

Geschreven door: Tess Gerritsen
Artikel door: Severine Lefebre

Geen perfect weerzien na vijf jaar

[Recensie] Na Ik weet een geheim bleef het vijf jaar stil rond rechercheur Jane Rizzoli en patholoog-anatoom Maura Isles. Maar nu is het eindelijk zo ver en is er een nieuw deel in de populaire reeks. Luister naar mij is inmiddels al het dertiende boek van Tess Gerritsen met dit duo in de hoofdrol.

Bij het zien van het nieuwe boek in deze succesvolle reeks, is er één belangrijke vraag die we ons vooraf kunnen stellen: Weet Gerritsen de lijn van haar vorige delen door te trekken? Het antwoord hierop is helaas niet volmondig ja. En dat heeft te maken met een aantal verschillende elementen.

Initieel heeft Luister naar mij alle elementen om een spannend verhaal te zijn. Er wordt een verpleegkundige op gruwelijke wijze vermoord, waarna Jane Rizzoli en haar partner op jacht gaan naar de dader. Klinkt goed, zou je zeggen. Toch is er een duidelijk gebrek aan spanning te merken. Het verhaal kabbelt rustig voort, met hier en daar een cliffhanger doordat er meerdere verhaallijnen elkaar afwisselen. Maar het is allemaal te braafjes, de pit die je voelt in de andere Rizzoli en Isles boeken is hier ver te zoeken. Naar het einde toe word je uiteindelijk nog verrast met een goedgevonden plottwist, wat maakt dat je het verhaal toch met een beter gevoel afsluit.

Goed doordachte plot
Ondanks het gebrek aan spanning word je toch getriggerd om verder te lezen. Dat is hoofdzakelijk te danken aan een goed doordacht plot voor wat de moordzaak betreft. Het is intrigerend om te zien hoe verschillende verhaallijnen, zoals een moord en een stalking van een studente, zich langzaam door elkaar heen verweven naar een samenhangend geheel. Het is telkens duidelijk wie aan het woord is bij een perspectiefwisseling. Opmerkelijk hierbij is dat alles wordt verteld vanuit de derde persoon, behalve bij één personage: Angela, Janes moeder. Wat best wel storend is in het begin.

Pf

Angela krijgt in Luister naar mij onverwachts een grote rol. Haar vriend Vince – een gepensioneerd politieman – is een tijdje weg, waardoor ze het haar taak vindt om de buurt in de gaten te houden. Het gedrag van haar nieuwe buren valt haar daarbij op. Haar speurzin neemt toe wanneer een zestienjarig buurmeisje wordt vermist. En dat zal Jane geweten hebben. Deze verhaallijn is op zich een leuk idee, maar Gerritsen slaat in de uitwerking ervan de bal toch mis. Er wordt te weinig mee gedaan, zowel op vlak van spanning als verhaaltechnisch, waardoor het aanvoelt als een gemiste kans. Zeker omdat Angela erg aanwezig is in het verhaal. Een ultieme poging op het einde om er alsnog iets van te maken, pakt dan ook niet zo goed uit.

Humorvolle en luchtige interactie
Waar Angela sterk aanwezig is in het boek, geldt voor Maura net het omgekeerde. Ze wordt wat op de achtergrond gezet, en het is nog onduidelijk waarom. Ook de samenwerking en vriendschap tussen Jane en Maura lijkt een stukje minder te zijn. Heel jammer, want de humorvolle en luchtige interactie tussen hen beide was net een sterke eigenschap van deze reeks. Het is afwachten hoe dit wordt uitgewerkt in de volgende boeken.

Tess Gerritsen heeft een meeslepende en beeldende schrijfstijl, die kenmerkend is voor al haar boeken. Ook in Luister naar mij weet ze perfect hoe ze een verhaal moet overbrengen naar de lezers. De details liggen nu meer in de beschrijvingen van de omgeving en alles rond Angela, dan op het moordonderzoek zelf, wat een van de redenen is dat de spanning niet goed uit de verf komt. Een wat betere balans had al een groot verschil gemaakt. Gelukkig helpen de korte en duidelijke hoofdstukken om de vaart in het verhaal te houden.

Luister naar mij was helaas geen perfect weerzien, er vallen net wat te veel elementen de verkeerde kant op. Volgende keer beter.

Voor het eerst gepubliceerd op Bazarow

Luister naar mij