Luna

Zaterdag, 31 juli, 2021

Geschreven door: Pieter Koolwijk, Linda Faas
Artikel door: Sanne de Jong

Een prachtig vervolg op Gozert!

[Recensie] Pieter Koolwijk heeft zich na Luna! In Gozert vertelde Koolwijk het verhaal over Ties en zijn onzichtbare vriend Gozert. Door Gozert wordt Ties net iets te vaak in de problemen gebracht, waardoor hij naar Huize Hoopvol wordt gestuurd. Daar ontmoeten Ties en Gozert de lieve Luna. Zij heeft last van stemmen in haar hoofd en daarom zit zij in Huize Hoopvol. Ze worden vrienden en Luna mag elk weekend bij Ties logeren, totdat daar verandering in komt.

Waar Luna in Gozert al een redelijke rol had, krijgt Luna in haar eigen boek Luna de volledige aandacht. Het verhaal gaat verder waar het vorige boek geëindigd is, maar al snel krijgt Luna haar eigen verhaal. Ze gaat met haar moeder naar een verlaten vakantiepark, waar haar vader de eigenaar van is. Het lijkt daar maar een saaie bedoening, maar gelukkig gaat Gozert met haar mee. En hij zorgt altijd voor avontuur!

Luna is een geweldig en lief personage. Ze wil altijd het goede doen, zodat het voor iedereen fijn is. Ook voor haar moeder, die haar samen met haar vader in Huize Hoopvol heeft gestopt en die ze dus eigenlijk helemaal niet zo lief vindt. Toch probeert Luna haar best te doen, zodat de band met haar moeder verbetert. Dit liet voor mij heel goed zien dat ook kinderen lief moeten doen tegen hun ouders. Je ouders hebben immers altijd het beste met je voor, ook al laten ze dat misschien niet altijd even goed blijken.

Verder zit Gozert in dit boek weer vol enthousiasme, humor en eigenwijsheden en is hij door het hele verhaal heen terug te vinden. Dit keer in kleur! Luna kan Gozert alleen horen en de zinnen van Gozert zijn daarom schuingedrukt en in het blauw weergegeven. Hier moest ik even aan wennen, maar ik vond het wel heel goed werken!

Daarbij aansluitend zijn de illustraties van Linde Faas ook heel mooi. De illustratie op het omslag loopt door over het voorplat, de rug en het achterplat. Verder passen ook de illustraties op de schutbladen en in het binnenwerk allemaal heel mooi bij elkaar. Dit allemaal in de stijl van de herfstkleuren die Luna zo mooi vindt (als ik het goed onthouden heb).

Concluderend is dit gewoonweg een pareltje voor in je boekenkast. Het verhaal leest goed en makkelijk, het zit goed in elkaar en ziet er ook nog eens prachtig uit! De samenwerking tussen Pieter Koolwijk en Linde Faas mag voor mijn part nog heel lang duren.

Voor het eerst verschenen op Instagram@sann.books