Luuk en Lotje. Het is sinterklaas!

Zaterdag, 23 november, 2019

Geschreven door: Ruth Wielokx
Artikel door: Katelijne van Alem

“Thuis maken Luuk en Lotje een mooie tekening voor Sinterklaas”

De auteur en illustrator

[Recensie] Ruth Wielokx wist eerst niet dat ze kinderboeken zou gaan maken. Ze studeerde Voedings- en dieetleer en haalde haar lerarendiploma. Vervolgens gaf ze er een tijd les. In 2000 ging ze met haar echtgenoot mee naar Amerika en ging ze op zoek naar een bezigheid. Ze volgde een aquarelcursus, waar ze ontdekte dat ze erg veel plezier beleefde aan tekenen. Het heeft nog een tijdje geduurd voordat haar twijfel helemaal weg was, maar inmiddels is ze een succesvolle kinderboekenauteur- en illustratrice. Ze heeft al vele boeken op haar naam staan.

Verhaal

Het is bijna Sinterklaas!
De verjaardag van Sinterklaas is het leukste feest van het jaar!
Luuk en Lotje gaan naar de intocht van de Sint kijken en thuis
maken ze een mooie tekening voor in hun schoen.
Nu weten ze zeker dat Sinterklaas hun huisje niet voorbijgaat.
En dan wordt er aan de deur geklopt…

Sinterklaas

Een ontzettend leuk Sinterklaasboek om heerlijk samen te lezen in de Sinterklaastijd. Luuk en Lotje gaan naar de intocht kijken, een mooie voorbereiding wanneer je samen met je kindje ook gaat kijken. Ook alle fijne dingen eromheen worden in beeld gebracht, zoals de voorpret voor de intocht en het zetten van de schoen. Een herkenbaar verhaal, erg leuk om samen te lezen.

Kalender

Mama heeft een aftelkalender gemaakt, zo kunnen Luuk en Lotje precies zien wanneer Sinterklaas jarig is. Misschien is het ook leuk om zelf een kalender te maken en kun je bedenken wanneer je een keertje je schoen mag zetten. Maak je dan ook zo’n mooie tekening en leg je een wortel of appel in je schoen voor het paard?

Vormgeving

Een echte aanrader dit boek, de stijl is vriendelijk, vrolijk en sfeervol. Luuk en Lotje zijn erg enthousiast, wat het extra leuk maakt dit avontuur mee te beleven. Het verhaal is prima te volgen, eventueel  in delen voor te lezen. Het boek is mooi qua grootte en heeft een vierkante vorm, waardoor het goed vast te houden is. De pieten hebben mooie roetvegen. Een leuk idee is in het verhaal verwerkt, op de dag dat Sinterklaas jarig is je schoen zetten en daar een mooie jutezak met kadootjes in krijgen!

Het boek is onderdeel van een serie verhalen over Luuk en Lotje, leuk om te verzamelen!

In het circus met Bobbie

Luuk en Lotje. Het is sinterklaas!