Maar ik ben jou niet

Dinsdag, 14 april, 2020

Geschreven door: Nadine Swagerman
Artikel door: Jeannie Bertens

Spannend tot de laatste bladzijde

[Recensie] Nadine Swagerman (1989) debuteerde in 2018 met de Young Adult-thriller Eén waarheid. In 2019 won ze hiermee de Jonge Jury Debuutprijs. Maar ik ben jou niet is haar tweede boek.

De hoofdpersoon in dit spannende boek is de zestienjarige Jamie. Zij heeft tot voor kort samen met haar moeder en haar tweelingzusje Kristel gewoond. Jamies leven wordt in twee verhaallijnen beschreven, eentje toen ze nog bij haar moeder woonde en eentje toen ze uit huis geplaatst werd en bij de familie Mulders ging wonen.

Er is iets traumatisch gebeurd voorafgaande aan de uithuisplaatsing, een verhaal dat stukje bij beetje duidelijk wordt. Ze wordt door de familie Mulders opgevangen. De familie bestaat uit moeder Karin, vader Derek en dochter Mira. Mira is net wat ouder dan Jamie. Jamie kan moeilijk wennen aan het gezin, zo eten ze bv. vegetarisch. Ook wonen ze afgelegen, het is er erg rustig en Jamie is de stadse drukte gewend. In de eerste nacht valt die stilte haar op. Ineens hoort ze geschraap bij de schuur van het huis, wat is dat? Langzaam maar zeker wordt duidelijk dat het ook in het huis van de familie Mulders niet veilig is voor Jamie. Heeft het met haar verleden te maken of is het een nieuwe dreiging? Gelukkig staat Jamie er niet alleen voor. Samen met Mira en haar vrienden proberen ze de dreiging tegen te gaan. Maar het gevaar blijkt van veel dichterbij te komen als dat Jamie voor mogelijk gehouden had!

Op de cover zien we een meisje op haar rug, het zal Jamie wel zijn. Ze staat in de schemering en kijkt door een raam. Buiten ziet het er dreigend uit. Het is een cover die ik in de winkel zeker zou oppakken, de cover straalt de dreiging uit die in het hele boek merkbaar is.

De titel Maar ik ben jou niet, is prima gekozen. Ik wil niet spoileren dus ik zal de titel ook niet nader verklaren, pas aan het einde van het verhaal wordt duidelijk waarom de titel zo passend is.

Ik had nog niets van Nadine Swagerman gelezen dus ik was heel benieuwd naar dit jonge talent. Daar ben ik niet in teleurgesteld! Ze heeft een prima boek geschreven wat mijns inziens perfect bij de doelgroep past. Spannend tot het laatst toe met een onverwachte ontknoping én met een heel eigentijds thema dat ook pas laat in het verhaal zichtbaar wordt. Ik hoop nog veel van deze auteur te horen.