Mack Dime, Het verraad van Lady Charlamane

Dinsdag, 10 september, 2019

Geschreven door: Onbekend
Artikel door: Severine Lefebre, Carlita Van Rossum

Een actiethriller van de puurste soort

[Recensie] Carlita: Het leven van Mack Dime is niet voor iedereen weggelegd. De BN’er en steenrijke eigenaar van een groot beveiligingsbedrijf houdt van drank, vrouwen en luxe. Hij heeft maling aan hoe het hoort en deinst niet terug voor een vechtpartij. Als hij op verzoek van zijn voormalige protegé Lady Charlamane een hulpeloze dame uit de brand helpt, blijkt hij in de val gelokt te zijn. Mack komt in een situatie terecht die hij niet zag aankomen en waar hij ook niet zonder hulp uit kan komen.

Severine: Mack Dime was ooit een crimineel. Nu leidt hij het grootste beveiligingsbedrijf van Europa. Op een dag krijgt hij telefoon van Lady Charlamane, iemand die hij vroeger heeft opgeleid. Mack moet een pakket gaan ophalen in de haven. Hij wordt echter in de val gelokt door haar, waardoor zijn reputatie pijlsnel daalt.

Carlita: Ondertussen is de hele showbizzwereld in rep en roer over de ‘downfall’ van Mack, die vervolgens op de vlucht slaat. Hij schakelt een groep oude vrienden uit de Bijlmer in die ook niet zo bang zijn aangelegd en samen met hen probeert hij zijn onschuld te bewijzen. Dat hij het daarvoor moet opnemen tegen een groep criminelen én de politie mag de pret niet drukken; verliezen is een woord dat Mack niet kent. In volle vaart zet Mack de achtervolging in op de ‘evil genius’ achter het plot. Maar hij is niet de enige die de jacht heeft geopend.

Severine: Nadat hij valselijk wordt beschuldigd, kan hij uit de handen van de politie ontsnappen. Mack wil er alles aan doen om zijn onschuld te bewijzen. Daarvoor roept hij de hulp in van zijn vroegere gangstervrienden. De aanval kan beginnen!

Carlita: Het verraad van Lady Charlamane leest als een razendsnelle actiefilm met Mack Dime als een Antilliaanse Stallone in de hoofdrol. Hoewel we te weten komen dat Mack een soort trauma heeft overgehouden aan werkzaamheden uit het verleden (en daardoor bijvoorbeeld amper slaapt) wordt er niet te diep ingegaan op dat soort details. Het is een bijzaak; waar het om draait is dat Mack overal tussendoor glipt en met een ware doodsverachting de aanval inzet. Hij is stoer, sterk, charmant én een nietsontziende killer. A guy you love to hate.

Severine: Hans Breuker heeft met Het verraad van Lady Charlamane het eerste deel van een gloednieuwe reeks rond Mack Dime neergezet. Pure actie met de nodige dosis humor. Het verraad van Lady Charlamane is een razend spannende thriller die leest als een actiefilm, waarbij je de beelden als het ware voor je ogen ziet voorbijflitsen. Wilde en hilarische achtervolgingen, gevecht- en schietscènes, en dit alles doorspekt met de bijhorende harde taal, zodat je je echt in het gangster-milieu waant. Het perfecte boek voor de liefhebbers van keiharde actiethrillers. De nevenkant van zo’n typische snelle actiethriller is dat het verhaal de nodige diepgang mist. De plot zelf zit erg goed in elkaar, maar je mag geen complexe of geloofwaardige verhaallijn verwachten. Wat op zich ook niet zo erg is, bij een harde actiethriller ligt de klemtoon nu eenmaal op actie en geweld. En snelheid. Hoe meer er gebeurt, hoe vlotter het boek leest.

Carlita: Dat het verhaal niet zo veel om het lijf heeft, maakt hier niet zo veel uit; de auteur heeft een schrijfstijl die je aandacht blijft vasthouden. De conversaties zijn levendig en de locaties waar het verhaal zich afspeelt herkenbaar. Hans Breuker schrijft heel beeldend; je kunt letterlijk voor je zien hoe Mack zich in een mini-autootje over een te smalle fietsbrug perst om aan zijn achtervolgers te ontkomen. De humor die als een sausje over dit boek ligt, is nodig als tegenhanger voor de expliciete beschrijvingen van het vele geweld. De aan flarden geschoten hersens vliegen over de pagina’s, daar moet je wel tegen kunnen.

Severine: Het is dus duidelijk dat snelheid van cruciaal belang is. Een actiethriller zoals Het verraad van Lady Charlamane moet het echt hebben van de vele actie in het verhaal. Het verhaal mag nergens echt stilvallen of de vaart is er direct uit. Hans Breuker mag echter gerust zijn, het tempo is top. Zijn schrijfstijl sluit dus perfect aan bij de noden van het boek. Vlot en eenvoudig. Ook de dialogen zijn snel en duidelijk qua taal. Hier en daar zijn er wel nog wat typ- en redactiefoutjes in het boek geslopen, het gaat echter om kleine dingetjes die perfect te corrigeren zijn tegen een volgende druk. Wat telt is dat het concept goed in elkaar zit, het plaatje klopt volledig.

Carlita: Het is jammer dat aan Het verraad van Lady Charlamane geen laatste redactieronde is gegund. Er staan meerdere taalfouten in het boek en er worden woorden vergeten, waardoor je de zin soms overnieuw moet lezen om hem te begrijpen. Omdat het de bedoeling is dat er een hele serie gaat ontstaan over Mack Dime, raad ik de auteur aan om hier bij een volgend boek meer aandacht aan te schenken. Ik bied bij deze mijn hulp daarvoor aan.

Severine: Een boek staat en valt meestal met het hoofdpersonage. Over Mack Dime kun je veel zeggen, maar hij draagt absoluut het verhaal. Het is een erg boeiend personage. Mack is een echte charmeur, die heel gevoelig is voor vrouwelijk schoon. En hij houdt van harde actie, waarbij hij zich onoverwinnelijk voelt. Daarnaast was hij vroeger een crimineel, en hij ziet er met zijn grote en donkere uiterlijk erg imposant uit. Iemand waarvan je eerste indruk eerder negatief is, maar die als je hem beter kent toch best sympathiek is. Een heel interessant personage dus dat Hans Breuker heeft gecreëerd.

Carlita: Er gebeurt zoveel in dit verhaal dat je weinig anders kan doen dan achteroverleunen en het over je heen laten komen. Als je gewoon een lekker spannend boek wil lezen zonder te veel psychologie en onderliggende lagen, zal je absoluut genieten van de belevenissen van Mack Dime. Ik zou me kunnen voorstellen dat Mack Dime het in een graphic novel ook heel goed doet!

Severine: Ook erg leuk is dat er muzikale quotes gebruikt zijn in het boek. Dat vind ik wel een meerwaarde hebben. Net als de verwijzingen van Mack Dime naar bepaalde personages in bestaande actiefilms. Van de muzikale quotes vind je achteraan in het boek de hele lijst. Het is een behoorlijk rijtje. En last but not least, de mooie cover is ook zeker een vermelding waard.

Carlita: Al met al een onderhoudend boek dat mijn interesse absoluut kon vasthouden en ik kijk dan ook uit naar een vervolg. 3½ ster voor Het verraad van Lady Charlamane.

Severine: Het verraad van Lady Charlamane, het eerste boek rond Mack Dime, heeft mij positief verrast. Het is een actiethriller van de puurste soort, die vooral als doel heeft om de lezer te plezieren met de vele harde en vaak ook grappige actiescènes. Het is een boek dat eenvoudig en snel leest. Wat mij betreft is Hans Breuker volledig in zijn doel geslaagd. Ik moest vaak grinniken, vooral met de wilde achtervolgingen. Zeker het gedeelte met de gele panda vond ik hilarisch! Misschien zou het allemaal wel net iets realistischer mogen zijn, maar ach, het is maar waar je je prioriteiten legt. Ik heb in ieder geval een leuke leestijd gehad en ik ben dan ook al erg benieuwd naar het volgende deel in de reeks. Dit zou een prequel zijn, waarbij we meer te weten komen over de vroegere Mack Dime. Ik kijk er al naar uit! Deel 1 kan alvast rekenen op een mooie 3½ ster!