Mama te koop

Zaterdag, 12 februari, 2022

Geschreven door: Louise Zanni, Philip Bunting
Artikel door: Joke Zwier

Bieden op mama

[Recensie] Mama te koop is het nieuwste prentenboek van de Australische Zanni Louise. Louise was toen ze klein was al gek op verkleedpartijtjes en verhaaltjes verzinnen. Haar eigenzinnige en grappige boeken zijn in negentien landen uitgegeven. Zij geeft ook schrijflessen aan volwassenen en kinderen. De illustraties zijn gemaakt door de Engelse schrijver en illustrator Philip Bunting. De vertaling is gedaan door Anouk Abels. Eerder zijn al van Zanni Louise’s hand verschenen Casper en Mama kwijt. Bron: www.kinderboeken.nl

Mama te koop heeft een opvallende geelgekleurde cover met een mama pinguïn en een kleine pinguïn voorop. Casper, de kleine pinguïn houdt een bord in zijn hand “Doe een bod”. Waarom zou Casper dit doen is de eerste vraag die een jonge lezer zich zou kunnen stellen. Door de fel gele cover en titel in gekleurde hoofdletters is het een boek dat opvalt in de boekhandel.

Is Mama te koop eenmaal opengeslagen, dan is het eerste dat opvalt de bonte snoepjes, die aan de binnenzijde van de cover staan. Deze komen ook verderop in het verhaal terug. In Mama te koop krijgt Caspar geen aandacht van zijn moeder. Deze is zo druk in de weer met haar mobiele telefoon dat Caspar niet gehoord wordt. Daardoor verzint de eigenwijze Caspar allerlei dingen om zijn moeder te ruilen voor iets anders, want hij wordt gek van haar. In leuke plaatjes komen alle biedingen voor mama voorbij, deze spreken tot de verbeelding van de jonge lezer. Casper is vindingrijk en komt tot veel ontdekkingen, die op een leuke manier in dit prentenboek gepresenteerd worden.

Mama te koop is bedoeld voor kinderen in de leeftijd van 4 tot 6 jaar. Leuk om voor te lezen met een kleintje op je schoot en samen naar de aantrekkelijke plaatjes te kijken en zo een kind zelf dingen te laten ontdekken.

Voor het eerst verschenen op Perfecte Buren