Becky Breinstein, Het ravijn van Nietzsche

Zaterdag, 14 mei, 2022

Geschreven door: Marc van Dijk
Artikel door: Nico Voskamp

De diepere Nietzsche

[Recensie] Het is een leuk concept, een graphic novel-serie die de grootste denkers aller tijden voor het voetlicht brengt. Kekke plaatjes, een spannend verhaal en je krijgt inzicht in de peilloze denkwereld van ’s werelds grootste filosofen. Wat kan er nog mis gaan?

Eén dingetje. Het is als onbekommerd lezertje niet handig om gewoon, op pagina 1, aan het verhaal te beginnen. De kans is dan namelijk groot dat de vertellijn geheel langs je heen glijdt. Want als je dit leest, is het grappig? En zo ja, waarom? Misschien sla jij na een paar bladzijden het boek wel gefrustreerd dicht. Want waar de fok gaat dit over?

Rustig, niet gooien met boeken. Het helpt om meteen eerst even door te bladeren naar pagina 174, waar de inspiratiebron van de makers staat. Friedrich Wilhelm Nietzsche is dat, de Duitse filosoof uit de laatste helft van de 19e eeuw. Op zijn geest is dit verhaal geënt, dus de grappenmakerij (die hij ook graag bedreef) hoort erbij. Net als zijn ongeduld en zijn niet zo goede communicatie met de rest van de mensheid.

Oké, we hebben die twee pagina’s doorgenomen. Handige verwijzingen naar de bladzijdenummers ook. Dat helpt. We beginnen opnieuw. Nu gaat de geschiedenis wel leven, snappen we de grappen ook beter. En de teksten die de getekende snorremans uitkraamt: ‘God is dood! Zo spreekt Snorrie!’. Ook de tekeningen gaan spreken; zoals die van het aquarium dat steeds opnieuw wordt schoongemaakt: ‘Alweer de blobvis verschonen, hè? Zou het waar zijn dat alles zich steeds herhaalt? Zoals dit moment?’ Het zijn uitspraken van De Filosoof Zelve.

Schrijven Magazine

We zitten in de flow. En we leven mee met de oude filosoof. Met de grappige cartoonstijl tekeningen en de korte, vinnige dialogen is dat goed te doen. Schrijver en tekenaar stemmen tekst en tekeningen goed op elkaar af. Ze bouwen gebbetjes in, soms een dwaalspoortje, dan weer een kwinkslag, en zo doorlezend/kijkend komt een aardig één op één vergezicht naar boven van de eindeloze zoektocht van deze eigenwijze bergbeklimmer.

Dit boek is de tweede graphic novel van Becky Breinstein. Deel 1 heet De gifbeker van Socrates. De serie laat de grootste denkers aller tijden zien op een toegankelijke manier.

Op www.beckybreinstein.nl vind je meer informatie.

Ook verschenen op Nico’s recensies en Tiktok