Matterhorn – The Quintessential Mountain

Zaterdag, 14 januari, 2017

Geschreven door: Graeme Wallace
Artikel door: Kerstin Thederan

Edward Whymper achterna

[Signalering] Vorig jaar was het 150 jaar geleden dat Edward Whymper op de top van de Matterhorn stond. Menig boektitel (en Bergen Magazine) memoreerde deze gebeurtenis en alles wat er over de berg te weten is, is zowat beschreven. In Matterhorn – The Quintessential Mountain gaat Graeme Wallace een stapje verder. Gefascineerd door de berg en het verslag van Whymper stapt hij dubbel en dwars in de voetsporen van deze laatste. Enerzijds citeert hij uitgebreid passages uit diens The Ascent of the Mountain over zijn acht pogingen om de berg te beklimmen, de uitdagingen en teleurstellingen. Hij plaatst het verslag in de tijdgeest door het aan te vullen met anekdotes en commentaar van Whympers tijdgenoten. Anderzijds bezoekt Wallace zelf ook alle plaatsen om Whympers keuzes te begrijpen.

Van de vier wanden en van vier graten van de Matterhorn maakte hij een indrukwekkend fotoverslag, zodat je de berg haast kunt aanraken. Toegegeven, er bestaan meer spectaculaire foto’s van de berg, maar Wallaces verhaal over hoe de foto’s tot stand kwamen, en wat hij ervoor over moest hebben, maken veel goed. Whymper is bij Wallace niet alleen de ambitieuze alpinist maar ook een creatief talent. Hij laat bijvoorbeeld de houtgravures zien die Whymper zelf gemaakt heeft. Zij geven een indruk van het klimmateriaal en de kleding van toen. De combinatie van oorspronkelijke tekst van Whymper en commentaar van Wallace vind ik geslaagd. Een fotograaf die ik om zijn mening vroeg, gaf aan dat je aan de foto’s ziet dat het geen fotograaf is die een fotoboek maakt, maar een bergliefhebber die graag over deze berg wil schrijven. En dat merk je: geen topteksten, geen topfoto’s maar wel een goede combinatie van woord en beeld waardoor ik als lezer de inspanningen van toen en de schoonheid van nu kan (her)beleven. Als je alles over dé berg wilt weten, dan hoort deze titel erbij.

Eerder verschenen in Bergen Magazine