Max de wonderhond

Zaterdag, 19 november, 2022

Geschreven door: Kerry Irving, Matt Whyman
Artikel door: Hanneke van de Water

Verder na een zwaar ongeluk

[Recensie] Max de wonderhond is het indrukwekkende verhaal over Kerry Irving die in 2006 slachtoffer wordt van een auto-ongeluk. Ernstige, blijvende schade aan zijn nek en rug zijn het resultaat. Hij raakt zijn baan kwijt en zakt weg in een depressie.

Gesteund door zijn vrouw weet Kerry zich te herpakken en ondanks hevige pijnen, dwingt hij zichzelf dagelijks tot een gang naar de supermarkt. Niet alleen om levensmiddelen in te slaan, maar vooral om hond Max te ontmoeten. De twee lijken voorbestemd voor elkaar. Max biedt Kerry troost en motivatie; Kerry biedt Max geborgenheid. Een toevallige ontmoeting tussen man en hond die een keerpunt betekent in het leven van beiden.

“Ik stop mijn telefoon weg en grijns naar Max. Het voelt alsof hij ook weet wat er thuis aan de hand is. Dan sta ik voorzichtig op en kijk nog een laatste keer om me heen. Met het prachtige uitzicht over de ruige wildernis beneden me voel ik me de koning te rijk en ik ben apetrots om Max aan mijn zijde te hebben. Ik hoop dat hij mijn gevoel van voldoening deelt, want de laatste tijd zijn we allebei van ver gekomen. Kom we gaan, zeg ik, want dit is niet het einde van onze reis. Met Max aan mijn zijde is het pas het begin.”

Max de wonderhond is weliswaar geen literair hoogstandje, maar het is geschreven vanuit het hart en het emotionele verhaal over de bijzondere vriendschap tussen Kerry en hond Max, zal zeker menig lezershart bereiken. Het is een prachtig, inspirerend verhaal dat geen mens onberoerd zal laten. Vooral de hondenliefhebbers die dit boek ter hand nemen zullen zich verliezen in dit verhaal over de genezende kracht van honden en het effect van deze diersoort op mensen.

Kerry vertelt zijn verhaal op eerlijke, transparante en warme wijze, maar vooral met veel liefde voor zijn Max. Bij het lezen van dit boek ben je het ene moment in tranen en het volgende moment breekt de zon weer door in een brede glimlach. Zeker voor mensen met liefde voor honden zal dit boek ook bij tijd en wijlen herkenning oproepen. Een zekerheid is echter dat je spontaan van Max gaat houden en bovendien enorme bewondering zal hebben voor het doorzettingsvermogen van Kerry.

Eerder verschenen op Hanneke Tinor-Centi