Maximiliaan Modderman geeft een feestje

Zaterdag, 3 december, 2022

Geschreven door: Jan Jutte, Joukje Akveld
Artikel door: Jolanda Rovers

Een heel vies feestje

[Recensie] Dit grote prentenboek voor peuters is nu al uitgeroepen tot prentenboek van het jaar 2023! Hoe dat zo tot stand komt? Een groep, bestaande uit boekhandelaren, bibliothecarissen en leerkrachten heeft een zogenaamde Prentenboek top 10 samengesteld en Maximiliaan Modderman geeft een feestje is de winnaar geworden. In januari en februari 2023 krijgt het boek dan ook veel aandacht tijdens de Nationale Voorleesdagen. En dat is leuk, want het is een heerlijk voorleesboek voor de kleintjes.

Schrijfster en journaliste Joukje Akveld (1974) vertelt met weinig woorden een hilarisch verhaal over een klein jongetje dat een feestje geeft voor zijn knuffels, terwijl z’n ouders niet thuis zijn. Dat op zich is natuurlijk al onvoorstelbaar. Vergelijk het met een klein kind dat heel stil aan het spelen is, ergens in huis. Je moet dan eigenlijk meteen onraad ruiken! Uit dit soort momenten komen de meest bizarre verhalen voort, bijvoorbeeld over kinderen die eieren uit de koelkast gooien, tandpastatubes leegknijpen over de radiator, vissen proberen te vangen uit de vissenkom enzovoort.

Terug naar het boek: Maximiliaan Modderman geeft een feestje voor beestjes. Met taart. Tja, dat wordt een wild en vies feestje. De illustraties van Jan Jutte brengen het allemaal heel grappig in beeld. De tekeningen zijn voorzien van zwarte contourlijntjes, die als een kleurplaat zijn ingekleurd. De gezichtsuitdrukkingen van de beestjes en Maximiliaan Modderman zijn heel expressief, ook al zijn de ogen vaak maar puntjes.

Te vies
Maar zelfs voor een jongetje als Maximiliaan Modderman kan soms wel eens iets te vies worden. Daarom bedenkt hij dat alles en iedereen maar in bad moet. Eerst zijn eigen kleren. Hoewel, de beesten kunnen ook wel een sopje gebruiken. En bij nader inzien is zelfs de taart heel vies. Het bad wordt wel heel vol. Maar dan vinden de beesten dat Maximiliaan Modderman zelf ook niet schoon meer is. Dus wordt hij door hen opgepakt en in het bad gezet.
En dan komen zijn ouders thuis…

Maximiliaan Modderman geeft een feestje
is een vrolijk boek over vieze en ondeugende dingen, om voor te lezen, om te griezelen over viezigheid en om samen te lachen.