Maxton Hall College

Zaterdag, 28 januari, 2023

Geschreven door: Mona Kasten
Artikel door: Joke Zwier

Lachen, huilen en verliefd worden

[Recensie] Maxton Hall College is het eerste deel van een trilogie van de Duitse Mona Kasten. Het is vertaald uit het Duits door Joyce Sengers-Bekkers. Kasten studeerde bibliotheek- en informatiebeheer voor ze zich toelegde op schrijven.

Ruby Bell zit net als James Beaufort in haar laatste jaar op Maxton Hall College. Dit is een gerenommeerde privéschool voor de elite, waar de Beauforts een behoorlijke vinger in de pap hebben. Ruby heeft een studiebeurs en probeert niet op te vallen, dit in tegenstelling tot James, zoon van dé herenmodefabrikant Beaufort. Hij wordt ook wel de koning van de school genoemd en gedraagt zich daarnaar en ziet Ruby niet staan. Tot er veranderingen in zijn leven opkomst zijn, door toedoen van zijn wangedrag op school.

“Het wordt tijd dat u leert wat verantwoordelijkheid betekent en begrijpt dat uw daden consequenties hebben.“

James mag geen lacrosse meer spelen en moet deelnemen aan de activiteitencommissie die geleid wordt door Ruby. Van complete vreemden die elkaar haten, verandert er langzaam aan iets hun verstandhouding.

Sociologie Magazine

De nodige onverwachte wendingen
Maxton Hall College, speelt zich af in een academische setting en een aantal karakters leiden een geheimzinnig/destructief leven. Het verhaal wordt afwisselend vanuit Ruby en James verteld, waardoor deze personages tot leven komen voor de lezer. Ruby is geordend en heeft een passie voor kennis en leren, en wil al van jongst af aan naar Oxford. James is arrogant en leeft voor lacrosse. Hij is het product van een liefdeloze (snobistische) opvoeding en wil niet naar Oxford, maar móet. Zijn leven is al uitgestippeld door zijn ouders. Dit staat zijn zelfontdekking in de weg en leidt tot een destructieve levensstijl met alcohol en drugs.

Voorgaande gegevens, de fraai vormgegeven cover en boekblok laten zien dat deze young adult goed in het dark academia genre past. Kasten heeft een vlotte en prettige schrijfstijl en in de plot zitten de nodige onverwachte wendingen die zorgen dat het boek niet weg te leggen is. Het taalgebruik en de omschrijvingen van scènes passen bij de leeftijdsgroep waarvoor dit verhaal bedoeld is.

Maxton Hall College wordt als een dark academia aangeprezen, maar wat is dat eigenlijk? In deze trend en subcultuur wordt het (hoger) onderwijs geromantiseerd en is er een grote behoefte aan lezen, poëzie, schrijven en leren. Het staat ook bekend als een modetrend, omdat er een bepaalde academische look bij hoort; ruitjes rokken, coltruien en spencers. In dark academia zit het woord dark, dat in het verhaal tot uiting komt in de erin verwerkte thema’s als verslaving, depressie, de dood, obsessies, bewonderd worden en het vergaren van kennis. Als boekentrend begon het met discussies (2014) over het boek The Secret History van Donna Tartt. Andere boeken met dark academia; Brideshead Revisited van Evelyn Waugh, Bunny van Mona Awad en Ravens van Kass Morgan. Deze trend is ook in films te vinden als The Queen’s Gambit en bijvoorbeeld Dead Poets Society.

Maxton Hall College, een boek waarin het kiezen van een eigen pad niet vanzelfsprekend is en je kansen zelf moet grijpen. 4 sterren.

Eerder verschenen op Boeken-cast