Meedogenloos

Woensdag, 21 oktober, 2020

Geschreven door: Damen en Vandermeeren
Artikel door: Nancy De Brucker

Krachtig verhaal met veel spanning, cliffhangers en verrassende wendingen

[Recensie] Wat een schrijversduo is dit toch!! Hilde Vandermeeren en Meester Walter Damen gingen drie jaar geleden met elkaar in zee om een trilogie te schrijven. Dit kwam op uitdrukkelijk verzoek van de uitgeverij. Hun eerste boek Rusteloos verraste iedereen en dan nog maar te zwijgen van deel twee Bodemloos dat ook op heel wat lovende reacties kon rekenen. Dus was ik heel benieuwd naar dit laatste deel en ook of ze met hetzelfde elan verder zouden gaan!

Ik wil ook nog even opmerken dat ook hier weer voor een prachtige cover is gekozen. Dit in dezelfde trant, dus heel mooi om nu de drie delen in je boekenkast te hebben.

In de epiloog van Bodemloos kwamen we al meteen te weten dat Kirsten Hartogs terug naar België zou keren en dit op aanvraag van Marianne, de moeder van Sandy en Nick. Kirsten moet Nick bijstaan in een rechtszaak waar hij wordt beschuldigd van moord op zijn vriendin Nadia. Het is niet alleen voor dit dat Kirsten terugkeert, maar na de dramatische gebeurtenissen in Lissabon wil ze niets liever dan naar Vlaanderen terug. Ze betrekt haar ouderlijk huis, niet goed wetende of dit wel een goed besluit is. En ze is ook vastbesloten dat dit haar laatste zaak zal worden als confrater.

Ze gaat dus op uitdrukkelijke vraag van Marianne samenwerken met confrater Versluys. Ze zal hem bijstaan om advies te geven. Deze strafzaak heeft al voor veel ophef gezorgd omdat Nick zich niets van de feiten kan herinneren. De enige verklaring die hij kan bedenken, is dat hij dit moet gedaan hebben tijdens het slaapwandelen. Vandaar ook dat deze zaak in de media als de ‘slaapwandelmoord’ wordt bestempeld. De samenwerking met Versluys loopt niet van een leien dakje en Nick kiest voor Kirsten om hem volledig bij te staan in deze zaak.

Algauw stuit Kirsten op bepaalde dingen die volgens haar verdacht zijn. Zoals we Kirsten al kennen van haar zaken in Lissabon is ze nu ook weer op zichzelf gewezen en gaat ze er de volle honderd procent voor. Alleen is dit niet het enige dat Kirsten bezighoudt, er zijn nog een aantal dingen die rondom haar gebeuren die mysterieus zijn. En er schuilt nog een groot gevaar, namelijk waar is de persoon waar ze het meest voor moet vrezen? Kan Kirsten dit tot een goed einde brengen voor Nick? En wat is haar besluit om in de toekomst te gaan doen??

Dit boek is opgesplitst in twee delen en twee verhaallijnen. De eerste is die van Kirsten en de moordzaak. De tweede verhaallijn ga ik niet uit de doeken doen omwille van het spoilergevaar maar ik kan alvast vertellen dat het heel mysterieus en spannend is! De gemeenschappelijke noemer in deze twee verhaallijnen is het medicijn Somfrax van het farmaceutisch bedrijf Ryder. De farmaceutische sector is in dit boek opgenomen en wat daar soms schuil gaat achter de schermen. Ook het benoemen van de media komt aan bod en wat dat met een mens kan doen. Iedereen heeft zo zijn eigen mening en dit kan een mensenleven ook ruïneren zonder dat iemand een eerlijk proces krijgt! Dit is zowel de kracht en de giftige uitwerking van social media.

Wederom hebben de auteurs met Kirsten een sterk personage neergezet. In het verhaal leren we weer de oude Kirsten kennen die sterk in haar schoenen staat en elke steen zal omdraaien om de waarheid te achterhalen. Ze is een pitbull die niet loslaat tot alles tot een goed einde is gebracht. Ook een andere personage wordt in dit boek sterk neergezet en zoals we van Hilde gewoon zijn brengt dit spannende momenten met zich mee. Ook hier weten de auteurs je op het verkeerde been te zetten en de psychologische invalshoeken zijn hier weer talrijk aanwezig! Ze krijgen het gedaan om je echt in de ban van het verhaal te houden. Clichématig maar het boek was moeilijk opzij te leggen! Persoonlijk had ik nog graag een personage zien wederkeren uit deel twee maar daar hebben de auteurs niet voor geopteerd wat ik wel enigszins spijtig vind.

Ik raad iedereen aan om de vorige delen ook te lezen, alleen op deze manier weet je wat Kirsten al voor de kiezen heeft gekregen en kun je je ook beter inleven in haar wereldje.

Zijn de auteurs weer op hun elan voortgegaan? Ik kan met zekerheid wel stellen dat dit zo is! Een krachtig verhaal met veel spanning, cliffhangers en verrassende wendingen. Vergeet ook niet de boodschappen die erin verwerkt zitten. Spijtig dat we van Kirsten afscheid moeten nemen want dit personage zou nog wel voort kunnen gaan in andere verhalen.

Haat en wraak zijn de twee sterkste componenten in dit boek en dat zul je merken! Ik mag wel stellen dat Damen & Vandermeeren een boeiende en geslaagde trilogie hebben neergepend, van deel een tot deel drie heb ik me geen moment verveeld tijdens het lezen! Meedogenloos krijgt 5 sterren omdat er weer veel ingrediënten in het verhaal zaten met een hoog spanningsgehalte, kortom een meeslepende thriller!! Dit schrijversduo zou nog zoveel meer boeken kunnen schrijven. Ze hebben een toffe samenwerking en het is zeer spijtig dat dit ten einde komt.

Tot slot wil ik een dankwoord richten aan Hilde voor al de prachtige boeken die ze heeft geschreven. Het zijn een voor een pareltjes en ik zal ze altijd blijven koesteren. Bedankt omdat je de Vlaamse en Nederlandse thrillerfans veel uren leesplezier hebt gegeven!! Ik zou Walter zijn raad opvolgen om toch maar te blijven schrijven 😉 Ik hoop ten stelligste dat je ooit nog de goesting vindt om terug een boek te gaan schrijven! Wees maar zeker dat ik niet de enige ben die daar zo over denkt! Het ga je goed met alles wat nog op je pad komt xxx.