Meer gelukkig dan niet

Zaterdag, 30 november, 2019

Geschreven door: Adam Silvera
Artikel door: Eline Berkhout

Op een feelsschaal van naar de WC gaan (1) tot This is Where it Ends (10), hoeveel feels: 8

[Recensie] Dit boek was totaal niet wat ik verwachtte. Laat ik deze recensie zo maar beginnen. Ik dacht dat het een depressieve boel zou worden, met heel veel verdrietige mensen en zelfmoord. Ik moet terugkomen op dit te vroeg gevelde oordeel, want dat was dit boek totaal niet. Ja, Aaron’s vader heeft zelfmoord gepleegd, en ja, Aaron heeft het zwaar gehad de afgelopen paar maanden. Dat is echter niet waar dit boek om gaat. In plaats van te focussen op wat er allemaal mis is, gaat dit verhaal juist heel erg over het beter worden, en over de zoektocht naar geluk.

Voor de mensen die een plot nodig hebben voordat ze een verhaal goed vinden kan ik dit boek ten strengste afraden. Een grote overeenkomst die dit boek met Simon vs. vertoont is dat er eigenlijk niets gebeurt. Je volgt Aaron terwijl hij alledaagse dingen doet op een alledaagse manier. Hij hangt wat rond met zijn vrienden, hij gaat naar zijn werk, hij heeft af en toe ruzie met zijn familie. Aaron is eigenlijk een gewone tiener. Wat het interessant maakt om te lezen is het feit dat Aaron niet in een voor mij bekende omgeving woont. In plaats van in een Amerikaans “white picket fence” huis te wonen, woont hij met zijn broer en moeder in een een-kamer appartement in een achterbuurt. Ze hebben weinig geld, Aaron had lange tijd zelfs geen eigen bed. Dit boek geeft je een beeld in hoe het leven ook kan zijn. Ik ben er zelf zo aan gewend dat ik, als ik dat nodig heb, een nieuw T-shirt kan kopen. Het feit dat Aaron dat niet kon voelde als een soort confrontatie met de harde werkelijkheid.

Ik vond dit boek echt heel erg leuk. Naast het feit dat het een fascinerend verhaal was, waren de relaties tussen personages goed uitgewerkt. Zo shipte ik Aaron heel hard met Genevieve in het begin, maar toen kwam Thomas en shipte ik hem ook met Thomas. Toen kwam Genevieve terug en wist ik gewoon oprecht niet meer wat ik moest shippen. Het feit dat ik zo van hot naar her getrokken werd met de personages vond ik goed. Wel was heel erg te merken dat dit een debuutroman is. Ik denk dat ik het niet anders kan omschrijven dan dat. Soms liepen zinnen net niet helemaal lekker, of dan werd een bepaalde plotlijn genegeerd terwijl die makkelijk opgepakt had kunnen worden. Dat vond ik heel erg jammer, maar geeft tegelijkertijd ruimte voor verbetering. Zeker geloof ik ook dat Adam Silverra erin zal slagen om deze kleine probleempjes te fixen, en ik kijk heel erg uit naar zijn volgende boek, History is all you left me.

Oh, en voor ik het vergeet: het einde is een van de grootste mindf*cks die ik ooit heb gelezen. En ik heb The Bunker Diary gelezen. Dit zegt wat.

Eerder verschenen op AllTheFeels

Op het einde gaan ze allebei dood