Meerminnen verdrinken niet

Zaterdag, 9 januari, 2021

Geschreven door: Saskia Maaskant, Vicky Maaskant
Artikel door: Sanne de Jong

Dompel je onder in dit mooie verhaal!

[Recensie] In Meerminnen verdrinken niet neemt de dertienjarige Janna Meerman uit Rotterdam je mee terug naar het jaar 1911. Na de dood van haar ouders moet Janna een nieuw leven opbouwen in het Zeeuwse Bruinisse. Saskia Maaskant heeft met dit verhaal een sfeervol boek weten neer te zetten. Dit is dan ook niet het eerste boek dat Saskia Maaskant heeft geschreven, maar al haar vierde! Na De verteller van Beorga, Kieuw en Dromer is dit jaar Meerminnen verdrinken niet verschenen.

Suzanna Wouda omschrijft dit boek als “een mix van geschiedenis, dialect, familie en sprookverhalen”. Dit citaat laat voor mij zien wat dit boek zo uniek maakt. De vergeten stormramp van 1911 staat centraal, maar je leert ook meer over het leven in 1911 en over mosselen. Daarnaast krijg je goed mee hoe Janna omgaat met het verlies van haar ouders en hoe zij haar hoofd boven water weet te houden. Het sprookjesachtige element komt terug in de dromen van Janna en in haar gedachten.

Het boek De zeemeermin van Westenschouwen heeft Janna van haar moeder gekregen en lijkt het sprookjeselement over de zeemeerminnen in werking te zetten. De zeemeermin van Westenschouwen had naar mijn mening nog meer mogen terugkomen in het boek, zodat het duidelijker is of Janna hier haar gedachten over zeemeerminnen vandaan haalt. Ik vond wel dat het zeemeermin-element mooi op verschillende niveaus terugkomt in het boek.

De lezer wordt goed in het verhaal meegenomen door de levendige beschrijvingen en door de gedachten van Janna. Ik kon als het ware met Janna meekijken naar het Bruinisse in 1911. Hierbij heb ik erg genoten van de beschrijvingen over het varen, van Zeeland en van de unieke geschiedenisverhalen.

Het is goed terug te zien dat de schrijfster tot haar zevenentwintigste in Bruinisse heeft gewoond. Ik vond ook mooi om te lezen hoe Saskia haar eigen familie en verleden in het verhaal van Janna heeft verweven. Daarnaast verdient de omslag en de andere illustraties nog een aparte benoeming. Deze illustraties zijn gemaakt door Vicky Maaskant en zijn echt prachtig.

Dit boek verdient kortom nog veel meer aandacht en zou door zowel jong als oud gelezen moeten worden!

Eerder verschenen op Instagram