Meesterlijk! Zo kijk je met kinderen naar kunst

Zaterdag, 11 januari, 2020

Geschreven door: Maria-Christina Sayn-Wittgenstein Nottebohm
Artikel door: Rita Pontororing

Komt kunst dichter bij?

[Recensie] Altijd verrassend hoe een kinderkunstboek is opgebouwd. In Meesterlijk! Zo kijk je met kinderen naar kunst ontdek je een opbouw waarbij gezocht kan worden naar een thema dat een kind aanspreekt, dat actueel is òf dat de nieuwsgierigheid prikkelt.

Zou dieren of Mythen & Magie aanspreken of Actie en Helden? Engelen en Demonen? Of gewoon Thuis?

Laten we “Actie en Helden” eruit lichten. Wat allereerst opvalt is dat er in een kader PG-13 wordt aangegeven. Gelijk wordt duidelijk dat dit kinderkunstboek toch eerst eens goed bekeken moet worden door een volwassene. Op de eerste pagina van het boek staat namelijk een tip voor de volwassene: “Kijk eerst of dit kunstwerk geschikt is voor je kind.”

Er zijn bij dit thema zes kunstwerken ondergebracht. De auteurs hebben de werken een pakkende titel gegeven. Het werk van bijvoorbeeld Eugène Delacroix, Choc de Cavaliers Arabes hebben zij “Soldaten van de Sultan” genoemd. Voor elk werk zijn twee pagina’s ingeruimd, voor het kunstwerk, met titel en de naam van de kunstenaar. Op de andere pagina de beschrijving.

Heaven

Vaste onderdelen bij bijna elke beschrijving zijn de informatie van de kunstenaar, vastgezet in een mooi kader plus een leuk weetje in een ander kader. Er wordt een stukje gewijd aan de aanleiding voor het maken van het kunstwerk; aan de techniek die de kunstenaar gebruikt heeft. Eigenlijk zijn het kleine kijkadviezen. Geen droge kost maar gevat in een kort goed leesbare tekst.

Wat ook de aandacht trekt, zijn de vragen die gesteld worden bij het beschreven kunstwerk . De vragen nodigen uit om het werk nauwkeurig te bekijken. Ook hier is sprake van een kijkadvies. Een voorbeeld bij het werk van Delacroix: “Straalt dit werk veel of weinig energie uit?” “Waarom denk je dat de jury in 1834 het werk niet wilde plaatsen op een tentoonstelling?”

Zo worden de 50 werken uit dit kinderkunstboek besproken. Het zijn wel allemaal werken uit musea over de hele wereld. Dat brengt met zich mee dat de werken niet zo snel in werkelijkheid bekeken kunnen worden. In de inleiding staat dat met dit boek als hulpmiddel het leuk kan zijn om naar kunst te kijken, of het nu in een boek, op internet of in een museum is.

Alhoewel de opzet heel overzichtelijk, duidelijk en interessant is, zullen de werken alleen uitnodigend zijn voor kinderen om er met begeleiding naar te kijken of erover te praten. In de inleiding staat dan ook “Vraag je ouders of leraar om de tips op te volgen en lees dan samen het boek.”

De vraag rijst of  kinderen nieuwsgierig zullen raken naar kunstwerken door deze benadering van kijken naar kunst. De opgedane kennis kan niet in de praktijk gebracht worden, immers de werken zijn niet in de onmiddellijke omgeving te bekijken.