Meisje van me

Vrijdag, 20 september, 2019

Geschreven door: Ilse Ruijters
Artikel door: Carlita Van Rossum

Een fascinerend, boeiend verhaal

[Recensie] Amber is getrouwd met de beroemde Tom Kuijper, eigenaar van de Mindset Academy. Ze leiden een luxe leventje waarin het hen aan weinig ontbreekt, behalve aan gezinsuitbreiding. Ze besluiten in zee te gaan met een draagmoeder, om zo toch ouders te kunnen worden. Een dag na de bevalling zijn de draagmoeder en baby Emma echter spoorloos verdwenen. Amber is radeloos en Tom slechts een schim van de charismatische geluk goeroe die hij ooit was. Er worden steeds meer scheuren zichtbaar in het perfecte plaatje en Ambers zus Tara komt achter informatie die de gebeurtenis in een heel ander perspectief zet. De vraag is niet alleen of ze Emma zullen terug vinden, maar of Amber en Tom verder kunnen met het leven dat ze ooit leidden.

Ilse Ruijters heeft al twee andere thrillers op haar naam staan die jubelend ontvangen werden. Ook in Meisje van me wordt al snel duidelijk dat de auteur dit genre zeer goed onder de knie heeft. Een zorgvuldig opgebouwde spanningsboog in combinatie met een boeiende verhaallijn houdt de lezer aan het boek gekluisterd. Want wat wil je graag weten hoe dit afloopt! De hoofdpersonages zijn echte persoonlijkheden die je aandacht blijven vangen. Bij de start is Amber nog een naïef kindvrouwtje dat met grote ogen opkijkt naar haar succesvolle man. Maar dat verandert in een seconde als baby Emma van haar wordt afgenomen. Ze hervindt haar kracht en neemt de touwtjes in handen, terwijl Tom transformeert in een slappe hap waar ze niet meer op kan rekenen. Het verhaal wordt door verschillende personen verteld; door Amber en Tom, maar eveneens door hun vrienden en door Tara. Ook Joël, werknemer en vertrouwenspersoon, komt regelmatig aan het woord. Door de afwisseling in perspectief ontstaat er een gelaagd verhaal en krijg je de informatie stukje bij beetje aangereikt. Het wordt nergens saai; je blijft meedenken over wie nu achter de vermissing van baby Emma zit. Wel worden er ergens halverwege het boek dermate opvallende aanwijzingen gegeven, dat een hoop lezers het kwartje al horen vallen. Dat is een beetje jammer, maar het neemt de spanning gelukkig niet weg uit het verhaal.

De beschrijving van Tom, die iedereen met Namasté begroet en de wereld overpeinst met open-deur-uitspraken zoals ‘Het leven geeft ons waar we het om vragen’ is hilarisch. Ik moest af en toe hardop lachen. Er wordt met een knipoog gerefereerd aan de opmars van dure internetmasterclasses, waar ingespeeld wordt op de behoefte van mensen aan persoonlijke ontwikkeling. De auteur geeft veel aandacht aan de karakters. Door hun gedrag en gedachtegang visueel te beschrijven, weet je zonder namen te noemen al wie er aan het woord is. Dat is sterk gedaan. De conversaties die er gevoerd worden zijn realistisch. Wat me opviel zijn de grote verschillen tussen wat de personages laten zien aan de buitenwereld en wat ze denken of voelen. Het is herkenbaar en daardoor menselijk. Totdat er grenzen overschreden worden.

Ik vond Meisje van me een fascinerend, boeiend verhaal dat met vaart wordt verteld. Rauw, realistisch met toch een sausje humor er overheen. Met drie van deze thrillers op naam van Ilse Ruijters ben ik al benieuwd naar de volgende! 4 ½ ster voor het spannende Meisje van me.

De onderkant van sneeuw

De onderkant van sneeuw

Minnaar