Meneer Boek

Zaterdag, 3 februari, 2018

Geschreven door: Clémence Leijten
Artikel door: Katelijne van Alem

‘Ik ben eigenlijk een schatgraver, ik zoek verhalen’

[Recensie] De auteur en illustrator

Clémence Leijten  studeerde aan de Sociale Academie van het Karthuizerplantsoen. Ze specialiseerde zich in Cultureel Werk en werd hoofd van de Buitendienst van Het Tropenmuseum in Amsterdam. Ze studeerde later Psychologie en startte haar eigen cursuspraktijk. Ze ging boeken publiceren over maatschappelijk welzijn en de kracht van burn-out. In 2016 ontstond de eerste samenwerking met Joris Leijten, het project Madame Poubelle werd gerealiseerd.

Joris Leijten volgde de opleiding Museologie en Erfgoedstudies aan de Reinwardt Academie in Amsterdam (specialisatie publieksbegeleiding en educatie). Hierna begon hij voor zichzelf met Joleijt, educatieve producten. Zo ontwikkelde hij onder andere lessen voor basisscholen over Rembrandt van Rijn en maakte hij speurtochten voor jonge bezoekers van de vesting Naarden in het kader van de Open Monumentendag. Van 2013 tot 2016 was Joris verantwoordelijk voor de communicatie bij de Stichting en het festival Gebroeders van Limburg. Samen met Clémence publiceerde hij Madame Poubelle. Het project Meneer Boek is een gezamenlijk initiatief van Joris Leijten en Clémence Leijten.

Achterflaptekst

Foodlog

“Meneer Boek is een nieuwsgierig man. Hij zegt dat overal schatten verborgen liggen. Verhalen van vroeger noemt hij schatten. Verhalen van vroeger, hoe mensen woonden en leefden en hoe mensen dachten, die zoekt hij. Daarom gaat Meneer Boek altijd naar de bibliotheek. ‘Wat voor boek zal ik nu weer eens kiezen?’zegt hij. In de hoek is een mevrouw aan het werk. Ze stopt de juist de nieuwe boeken in de kast. ‘Ik heb een mooi boek over feesten’, zegt ze. Meneer Boek houdt van feesten. ‘Mensen hebben feesten nodig’, zegt Meneer Boek. Meneer Boek zegt: ‘Mensen worden blij van feesten. Als je blij bent, kun je beter tegen nare dingen die gebeuren.’

Korte verhalen geschreven voor jonge kinderen en hun ouders over wat Meneer Boek beleeft met feesten. Achter elk feest zit een verhaal ontdekt hij. In elk feest ziet hij één gedachte waar alles om draait. De verhalen zijn opgebouwd rond dit idee.”

Verhaal

In dit boek vind je allerhande verhalen over feesten. Meneer Boek gaat in dit prentenboek op zoek naar de achtergronden van feesten. In 17 verhalen komen 13 bestaande feesten, een eigen bedacht feest en nafeest aan de orde. Er is een lesboek verkrijgbaar met nog meer achtergronden van de feesten. Het boek nodigt uit tot het bespreken van de feesten, kringgesprekken zijn heel goed mogelijk na de verhalen. In het boek zijn onder andere de volgende feesten te vinden:  Dierendagfeest, Kerstfeest, Paasfeest en Suikerfeest

Alle verhalen korte hoofdstukjes die los van elkaar gelezen kunnen worden. De ervaringen van Meneer Boek zijn leuk en toegankelijk voor kinderen. Zowel in de klas, maar ook zeker thuis goed te gebruiken.

Vormgeving

Een prettig vormgegeven boek met duidelijke thema’s en onderwerpen. Het boek is het hele jaar door te gebruiken en nodigt uit een onderdeel te zijn in verschillende thema’s. Het na-feest en zelf-bedachte feest zijn ook zeer fijne hoofdstukken. De hoofdstukken kunnen gebruikt worden om eigen rituelen te bespreken en om eigen feesten te bedenken. Het stimuleert de fantasie en de kinderen kunnen stil staan bij wat elk feest voor hen kan betekenen. Er is een goede balans tussen informatie, eigen fantasie en verhaal in het boek. Daardoor ook zeer goed te volgen en interpreteren door kinderen.

Het boek is te verkrijgen bij http://madamepoubelle.nl/index.php

De marskramer, over de wereld van Joris Joleijt

Meneer Boek