Messias

Vrijdag, 24 januari, 2020

Geschreven door: Toni Coppers
Artikel door: Severine Lefebre

Een absolute aanrader

[Recensie] In een Antwerpse kerk wordt de parochiepriester dood aangetroffen door de schoonmaakster. Hij hangt aan het kruisbeeld achter het altaar. Commissaris Liese Meerhout en haar team zijn geschokt. Ze staan echter voor een raadsel, er is geen enkel aanknopingspunt die hen naar de dader kan leiden. Ook het motief blijft een mysterie. Kort daarna is er brand in een andere kerk, en wat daar tussen de assen wordt aangetroffen doet het hele team gruwelen.

Met Messias heeft Toni Coppers een uiterst spannende thriller neergezet. Het is ondertussen al het zeventiende deel in de reeks rond Liese Meerhout.

De plot zit erg goed in elkaar, waarbij het lange tijd niet duidelijk is wie de dader is en wat zijn/haar motief is. Iedere keer dat Liese Meerhout en haar team een mogelijk spoor hebben ontdekt, blijkt deze even later dood te lopen. Daardoor blijf je vanaf de eerste bladzijde geboeid, en laat dit ingenieuze verhaal je niet meer los tot je het uit hebt.

De spanning is vanaf het eerste hoofdstuk al onmiddellijk aanwezig. En deze wordt gedurende het verhaal gestaag opgebouwd. De mysterieuze en religieuze sfeer die er hangt, alsook de vele wendingen die het verhaal aanneemt zorgen dat de spanning nooit ineen zakt. Daarnaast zorgt het wisselen tussen het onderzoek en het privéleven van Liese ervoor dat er voldoende variatie is in het verhaal, zodat je als lezer geprikkeld blijft om verder te lezen.

Er zijn dus twee grote en duidelijke verhaallijnen in het boek. Enerzijds het politieonderzoek van Liese en haar team, waarbij ze met alle man en macht proberen om de dader te vinden. Dit is de meest spannende verhaallijn, en ook hetgeen waar het in dit boek om draait. Anderzijds wordt er ook voldoende tijd en aandacht besteed aan het privéleven van Liese. Aangezien de reeks rond haar draait, loopt ook deze verhaallijn in alle boeken verder.

Hoewel de meeste personages uit het verhaal al gekend zijn van de vorige boeken, zijn ze ook in het huidige verhaal sterk uitgewerkt. Dit geldt voornamelijk voor het hoofdpersonage Liese, een menselijke en goede commissaris die opkomt voor haar team. Die momenteel enkele problemen heeft in haar eigen leven. De rest van haar team staat meer op de achtergrond, al krijg je ook van hen een duidelijk beeld. Wat handig is mocht je dit boek los van de reeks lezen. Ook de dader is zeer goed uitgewerkt, als persoon wat zijn motief betreft.

Toni Coppers heeft in Messias een zeer actueel thema op een interessante manier verwerkt. Religie en haat tussen verschillende godsdiensten blijft een heikel punt de dag van vandaag. Ook in dit verhaal waar er een parochiepriester vermoord wordt en de christelijke kerk geviseerd lijkt, wordt er door Liese en haar team in eerste instantie in deze hoek gezocht. Zeker nadat blijkt dat de priester erg tolerant is ten opzichte van andere religies. Dat een van de verdachten dan ook racistisch is ingesteld, is niet verwonderlijk. Maar toch slaagt de auteur erin je als lezer te verrassen door dit thema te combineren met een andere maatschappelijke problematiek.

Het boek leest, net als de andere delen in de serie, erg vlot. Toni Coppers hanteert een duidelijke taal zonder echt moeilijke woorden. Tegelijk is het verhaal detaillistisch goed uitgewerkt, maar doet dit niets af aan snelheid ervan. Nog een sterk punt van het verhaal zijn de dialogen tussen de personages. Deze verlopen vlot en komen realistisch over. Alsof je zelf het gesprek zou meevolgen.

Ik heb enorm van Messias genoten. Ik las eerder zijn andere boeken in de reeks van Liese Meerhout, en deze vind ik tot nu toe de beste in de serie. Ik vond het thema intrigerend, de uitwerking was subliem en ondanks dat je op een bepaald punt in het verhaal al bijna zeker weet wie de dader is, blijft het verhaal boeien en verrassen. Kortom, een absolute aanrader. Daarom krijgt Messias van mij dan ook de volle 5 sterren!