Metamorfose

Dinsdag, 19 april, 2022

Geschreven door: Kimberly Van de Winckel
Artikel door: Jeannie Bertens

Het verhaal van een wonderbaarlijke metamorfose na een overdosis pesten

[Recensie] Kimberly Van de Winckel is een jonge Vlaamse auteur. Metamorfose is haar debuut en is een autobiografie/social media feed boek. Het boek is geschreven in de ik-vorm, het is Kimberly’s verhaal; het gaat over haar, wat ze allemaal meegemaakt heeft maar ook over de dingen die haar gemaakt hebben zoals ze nu is: haar favoriete muziek, films en tv-series. Metamorfose is een open en eerlijk verhaal waarin Kimberly aangeeft hoe haar jeugd is geweest en hoe ze zich ontpopt heeft tot de talentvolle, actieve jonge vrouw die ze nu is.

Als kleuter was Kimberly, zoals ze zelf aangeeft, nogal een zotte doos, ze trok veel gekke bekken en was haantje de voorste. Dat veranderde toen ze naar school ging. De lagereschooltijd was voor Kimberly geen pretje, ze werd veel gepest hoewel daar ogenschijnlijk geen aanleiding toe was. Ze werd niet serieus genomen toen ze meermaals aangaf gepest te worden, een beetje plagen moest toch kunnen. Daarop trok ze zich in zichzelf terug, ze werd een stil en teruggetrokken meisje, onzichtbaar.

In het middelbaar onderwijs leek het even wat beter met haar te gaan maar ook hier vond ze geen aansluiting en begon het pesten opnieuw. Uiteindelijk resulteerde dat in ernstige psychosomatische klachten die het leven voor haar eigenlijk onmogelijk maakten. In dit autobiografische boek beschrijft Kimberly hoe ze toch, ondanks alle ellende, de weg terug uit het diepe dal vond. Gesteund door haar familie, goede therapeuten maar ook door mooie muziek, films en tv-series. Het is een aangrijpend verhaal geworden waarin Kimberly zich kwetsbaar opstelt opdat anderen ervan kunnen leren. Ze legt de schuld overigens niet alleen bij de ander maar durft de confrontatie met haar eigen ik ook aan, een mooi stukje zelfreflectie.

Pas wanneer Kimberly volwassen is, wordt bij haar ASS (Autisme Spectrum Stoornis) vastgesteld, dan worden ook voor Kimberly een aantal patronen in met name vriendschappen duidelijk. Ondanks alle misère die haar overkomen is, heeft Kimberly geen zwartgallig boek geschreven integendeel, het is een boek van inzicht en hoop geworden. Ze stelt zich doelen en ik zie ze die wel halen! Het boek eindigt met een aantal songteksten die ze zelf geschreven heeft, gevolgd door een mooie lijst met haar favoriete muziek, films en tv-series. Een fijn boek voor jongeren die met dezelfde thematiek worstelen, ze vinden niet alleen herkenning maar vooral ook hoop. Het boek is ook geschikt voor ouders en hulpverleners. Ik geef het boek graag drie welverdiende sterren.