Mevrouw C.

Vrijdag, 12 oktober, 2018

Geschreven door: Jose Fernanda
Artikel door: Joop Liefaard

Indringend roman over verlangen en afwijzing

[Recensie] De zussen Constance en Sophie verliezen op jonge leeftijd hun ouders en groeien op bij hun oom en tante. Constance is een gevierd pianiste die na het overlijden van haar schatrijke echtgenoot vervalt in een leven van godsdienstwaanzin en afzondering. Een vrouw die de wereld en iedereen die daarin leeft met buitensporige harteloosheid bejegent. Sophie is haar tegenpool. Een succesvol kunstenares die in Amsterdam een vrij leven leidt en zich omringd heeft met veel vrienden en vriendinnen. In een periode waarin Sophie op zoek is naar nieuwe wegen in haar kunstenaarschap vraagt de fragiele Constance of Sophie bij haar wil intrekken en haar wil verzorgen. Sophie gaat op het verzoek in en vertrekt naar Brussel. Er ontwikkelt zich een bijna onmogelijke relatie tussen de twee. Een relatie die onder grote druk komt te staan na het bezoek van de broer van Constances overleden echtgenoot.

José Fernanda (Nijmegen, 1950) studeerde aan de HKA (Hoge School voor de Kunsten) te Arnhem (Schilderen en Grafiek) en had lange tijd een eigen galerie in Amsterdam. Zij debuteerde in 2014 met de roman Weerloos, een autobiografisch verhaal over haar gewelddadige jeugd. In 2016 kreeg deze roman een vervolg met het heftige boek Weerstand. Mevrouw C. is haar derde roman.

In beeldend en meeslepend proza trekt José Fernanda je een beklemmende en diep menselijke roman binnen. De lezer komt terecht in een wereld die bijna tastbaar is en waarin hij een toeschouwer wordt die van dichtbij meekijkt hoe de relatie tussen de twee zussen en familiegeheimen scene voor scene worden ontrafelt. Deze betrokkenheid roept emoties op. Je leeft mee met Sophie op de momenten waarop zij haar zus wil bereiken en alleen maar gesloten deuren vindt en je wordt kwaad als Constance haar hardvochtigheid de vrije loop laat en iedereen om haar heen meent te moeten schofferen. Het is een indringend verhaal over verlangen en afwijzing, over liefde en haat. Over twee vrouwen die niet met elkaar en niet zonder elkaar kunnen leven en over de vraag of wat gebroken is weer heel kan worden.

José Fernanda heeft aan het verhaal een tweede verhaal toegevoegd. Dat is het verhaal over Julia, dat als een mooie metafoor vol mysterie en symboliek in het eigenlijke verhaal is ingebouwd. Het bevat de kern van dit boek wanneer Julia zegt: ik probeer mijn zus te vinden en mijn bestemming.

Mevrouw C. is een aangrijpende roman die er behoorlijk inhakt en waarmee José Fernanda diepe indruk maakt. Een verhaal dat nog lang in je gedachten zal blijven ronddwalen.

Eerder verschenen op Mijn boekenblog