Mevrouw Hamersma verzamelde recepten

Zaterdag, 5 maart, 2022

Geschreven door: Karin Hamersma
Artikel door: Jeanette van de Lindt

Recepten uit Nederlandstalige kookboeken

[Recensie] Wie kent haar niet? Mevrouw Hamersma heeft al 10 jaar een populaire eet- en drinkrubriek in onder meer het Parool en een kookboekenwinkel in de Amsterdamse Pijp. Zowel thuis als in de kookboekenwinkel kookt ze de sterren van de hemel met als leidraad de vele kookboeken om haar heen. Dit tot groot genoegen van de gasten die het geluk mogen smaken aan te schuiven. En dan zetelt in dezelfde ruimte Meneer Hamersma die er een passende wijn bij schenkt.

Precies dat is de inhoud van het boek Mevrouw Hamersma Verzamelde recepten. Ze zocht en vond haar favoriete recepten in Nederlandstalige kookboeken. Zowel van Nederlandse auteurs als in boeken van buitenlandse auteurs die vertaald zijn. Daarnaast vinden we ook klassiekers van haar eigen hand. Je snapt wel dat je op die manier een zeer gemêleerd geheel krijgt. Van alles door elkaar wat smaken en keukens betreft. De volgorde van de hoofdstukken brengt wat orde in de zaken. We beginnen met borrelhapjes en gaan dan door naar salades. Na de soepen krijgen we het voorgerecht en vervolgens zien we vega, vis, gevogelte, vlees, erbij en uiteraard een heerlijk dessert.

De opzet van het boek is simpel en doeltreffend. Precies wat je van een kookboek verwacht als je het koopt om daadwerkelijk uit te koken. Wat zou je anders met een kookboek moeten doen? Nou ja, er zijn ook kookboeken met veel reisverhalen of informatie over landen en ingrediënten. Hier zien we heel mooie paginagrote foto’s aan de ene kant en aan de andere kant een duidelijk uitgeschreven en beproefd recept. De gerechten zijn allemaal prima maakbaar en het is dan ook plezierig bladeren en uitzoeken wat je eens zult gaan maken.

Zoals al eerder gezegd vliegen we van de ene keuken naar de andere. Van Koreaanse auberginesalade naar paddenstoelenlasagne met pestosaus. Of van een stoofschotel met linzen en braadworst naar heilbot met een spicy currydressing. Allemaal even lekker en allemaal multi-inzetbaar. Of je gaat koken voor gasten, of je wilt een snel hapje maken of je gaat gewoon onderuit op de bank met een bord op schoot. Voor elk wat wils. En allemaal voorzien van een wijntip van Meneer Hamersma.

Heaven

Ieder recept begint met een inleidend stukje dat over het algemeen iets vertelt over Mevrouw Hamersma, het gerecht of het ontstaan van het recept. In sommige gevallen kun je daar ook lezen uit welk boek het recept komt. Maar lang niet in alle gevallen. Is er dan geen bronvermelding? Ja en nee. Soms dus wel maar verder staat er achterin het boek een lijst met gebruikte boeken. Bij veel recepten moet je zelf maar raden uit welk boek het komt. En dat vind ik een minpunt. Want een recept kan ervoor zorgen dat je meer over het boek waar het uitgekomen is wilt weten. Ook is het een compliment aan de auteur van het oorspronkelijke boek om met name genoemd te worden. Weliswaar worden ze in het dankwoord in één zin allemaal tegelijk bedankt voor het lenen van het recept maar magertjes vind ik dat wel.

In het ideale geval ga je dit boek doorbladeren in de kookboekenwinkel van Mevrouw Hamersma en je weet nooit of er dan ook nog een lekker hapje te verschalken is. Zo niet dan ga je blij naar huis met dit boek onder de arm en zet je binnen de kortste keren zelf overheerlijke gerechten op tafel.

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl