Mevrouw Kahler

Dinsdag, 25 juli, 2017

Geschreven door: Ina Bogers
Artikel door: Ruud Verwaal

Niet meer wie ik was, maar wel wie ik nu ben

[Recensie] Tegen het einde van haar boek vat Ina Bogers het proces van haar ziekte samen onder de noemer aanvaarden, en stelt: “Maar ik ben er nog, ik ben er weer. Niet meer wie ik was, maar wel wie ik nu ben!” Multipel myeloom heeft haar leven veranderd. Ze beschrijft hoe ze heeft leren omgaan met alle fases die de ziekte met zich mee brengt. Zo kan ze, wanneer ze na de eerste diagnose vijf jaar eerder en een geslaagde autologe stamceltransplantatie weer ziek wordt, die tegenslag toch weer accepteren.

Het in eigen beheer eenvoudig uitgegeven boek valt uiteen in twee delen. Het eerste bestaat uit blogs die ze voor familie en vrienden schreef om hen via internet op de hoogte te houden. Misschien is dat voor onbekenden wat minder interessant, maar wél spreekt er uit elk verslag van haar behandelingen een verbazingwekkende neiging naar het zien van lichtpuntjes die haar lijden draaglijk maken. En die een lezer – zieke of partner – kunnen helpen bij het zoeken en vinden van enige vorm van troost. Haar verhaal wordt verluchtigd en ondersteund door diverse wijsheden, gedichten en verhalen van bekende en onbekende personen. Zoals de fabel van de eekhoorn en de mier van Toon Tellegen, een korte maar rake schets die het belang van helen door delen onderstreept.

Deel twee is zakelijker van toon. Symptomen en behandeling van multipel myeloom komen aan bod, maar ook gaat Bogers meer persoonlijk in op onderwerpen als pijn, veerkracht, de toegevoegde waarde van een goede arts en de gevolgen van een chemobrein. We lezen wat kaal worden en andere veranderingen in haar fysieke mogelijkheden betekenen, en hoe ze via diverse methoden daar iets aan kan doen: Herstel en Balans, haptotherapie, mindfulness, fysiotherapie, voeding en leefstijl. Ook religie en natuur dragen bij aan de overgave van de auteur aan haar lot: in een donkere tijd keerde mevrouw Kahler, in haar eigen woorden, zich naar het licht en begon weer te genieten van wat het leven haar nog zou kunnen bieden.

Dans Magazine

Eerder verschenen in Hematon Magazine

In eigen beheer uitgegeven, te bestellen door een mail te sturen naar inabogers@gmail.com