Midwinter

Woensdag, 25 november, 2020

Geschreven door: Suzanne Vermeer
Artikel door: Silke Wimme

Ook deze Suzanne Vermeer is weer een toppertje

[Recensie] Jaarlijks komen er twee vakantiethrillers van Suzanne Vermeer uit. Een eerste, die zich afspeelt op een zonbestemming in het voorjaar en in het najaar worden we naar een winterbestemming meegevoerd. Suzanne Vermeer is het pseudoniem voor Paul Goeken en na diens dood werd besloten om de boeken verder te publiceren, wie de auteur(s) zijn weten we niet en dat maakt dit concept zo leuk. De ene keer kan het verhaal en de schrijfstijl je bevallen en de andere keer kan het wat tegenvallen, iedere keer weer is het een verrassing. Midwinter, de nieuwe winterthriller neemt ons mee naar een Frans skioord.

Acht jaar geleden ging Alice De Vreede voor een laatste keer skiën naar Les Trois Vallées. Hierna zou ze beginnen aan haar medische studies en nog maar weinig vakantie kunnen nemen. Samen met haar vrienden Yasmijn, Jurre, Olga, Loek en Noah had ze een heerlijke vakantie tot het noodlot toesloeg, een afschuwelijk ongeluk strooide roet in het eten en Alice bleef getraumatiseerd achter.

Nu besluit ze op aandringen van Ilse, Olga’s zus, om terug mee te gaan met hen op vakantie. Ilse heeft een donorhart en wil de beroemde Grand Tour de Trois Vallées skiën. Gezien haar gezondheidstoestand lijkt Alice, die dokter is en bovendien een ervaren skiester, de meest geschikte begeleidster. Eenmaal in Frankrijk lijkt alles goed te verlopen, maar dan komen er onverwacht donkere wolken boven hun vakantie hangen. Uiteindelijk zal Alice haar eigen grenzen moeten verleggen om haar vrienden te helpen.

Deze Suzanne Vermeer is weer een toppertje. Er zijn heel wat wendingen die je totaal niet ziet aankomen en de uiteindelijke ontknoping is totaal onverwacht. Deze had ik echt niet zien aankomen, zo een spannend einde!

Alle typische Suzanne Vermeer kenmerken zijn opnieuw aanwezig maar het romantische aspect lijkt mij er deze keer bij gesleurd omdat het bij het concept hoort. Het verhaal van Cédric lijkt mij, zonder er dieper op in te gaan om spoilers te voorkomen, overbodig en geeft geen enkele meerwaarde aan het verhaal. Maar dit is dan ook het enigste minpuntje aan dit boek, de rest zit zeer knap in elkaar.

Midwinter is zo een boek om gezellig met een dekentje voor de haard te gaan zitten, te genieten en weg te dromen over een heerlijke skivakantie in Frankrijk. Door de beeldende schrijfstijl en de vele details over de streek waan je je in Frankrijk en leer je bovendien de personages goed kennen. Er is nagedacht over de ontwikkeling van het hoofdpersonage Alice. Hoewel het verhaal een sprong maakt van acht jaar, weet je wat er in deze tussenperiode gebeurde met haar. Hiernaast wordt er ook met zorg omgegaan met de nevenpersonages zoals Olga, Ilse, Jasmijn, Jurre en Loek. Via hen zal de auteur aantonen dat iedereen op een andere manier omgaat met bepaalde situaties. Ook hier weer wegens spoilergevaar moeilijk om er dieper op in te gaan.

Kortom dit is weer een zalige Suzanne Vermeer. Fans van haar boeken zullen in de wolken zijn.