Mijn moeder is een gorilla (en wat dan nog)

Woensdag, 21 oktober, 2020

Geschreven door: Frida Nilsson
Artikel door: Ramona van den Berg

Leuk fantasieboek met een mooie boodschap

[Recensie] De titel van dit boek zorgt al meteen voor een glimlach op het gezicht van Britt; “Dat kan toch helemaal niet mama, dat een gorilla de mama is van een kind?” Ik kan zo genieten van haar nuchterheid.

Bij het eerste hoofdstuk dat ik voorlees krijg ik een beetje het ‘Annie’ gevoel. Een meisje in een kindertehuis dat hard moet werken. Dit klopt tot zekere hoogte, alle kinderen in het tehuis moeten klusjes doen voor leidster Greta. Er zit vanaf het eerste hoofdstuk ook al meteen humor in het verhaal. Ik kan dit altijd wel waarderen in een kinderboek, dat maakt het dan toch wel luchtiger en vaak ook voor een kind fijner om te lezen omdat ze er een goed gevoel bij krijgen.

Dit verhaal gaat over Jonna, zij is negen jaar, en woont al zolang ze zich kan herinneren in kindertehuis De Paardenbloem. Zij is niet het populairste meisje en een beetje een viespeuk, ondanks de verwoede pogingen van mevrouw Greta om haar schoon te laten zijn. Op een dag komt er een auto het terrein van De Paardenbloem op. Hieruit stapt een harige mevrouw. Alleen is het geen mevrouw maar … een gorilla! Alle kinderen van het tehuis schrikken hiervan. Wie wordt door haar geadopteerd?

Britt verwees naar ons thuis na de tekst op pagina 22 te hebben gelezen. ‘Want ja mam, wij hebben ook overal boeken liggen.’

Dans Magazine

Daarnaast stonden boekenkasten, allemaal stikvol boeken. Naast en onder het bed lagen nog veel meer stapels boeken. Voor de boekenkasten stond een zachte leren leunstoel.

Het verhaal is heel beeldend geschreven. Je leest over grote rode tafels, een groene Volvo, een pas geverfde paprikagroene stoel. Hiermee kan de lezer zich een goed beeld maken van de spullen die in het verhaal benoemd worden. Ik vind het fijn wanneer een kinderboek dit bevat, een kind heeft soms nog wel eens kleuren en vormen nodig om zich een beeld te kunnen maken van hun omgeving.

Het boek bevat enkele illustraties. Wanneer deze prijsgegeven worden in het verhaal vormt het een mooi geheel. Je ziet namelijk de elementen waarover je leest op de prent terug. Het kind wordt dus getrakteerd op een voorgetekend beeld. De afwisseling in dit boek vind ik dan ook prettig. De vertelling is fantasievol geschreven. Hierdoor kan de verbeelding van het kind eindeloos zijn gang gaan bij het lezen. De humor die gebruikt wordt maakt het des te leuker. Voor mijn gevoel bevat het ook een boodschap. Je mag blij zijn met jezelf. Wanneer jij je ergens prettig bij voelt mag je hiervoor gaan en ervoor vechten.

Mijn moeder is een gorilla (en wat dan nog) is een leuk fantasieboek. Er zit een mooie boodschap in verwerkt dat je ten alle tijden jezelf mag zijn. En de illustraties die in het verhaal zitten zijn grappig.