Mijn naam is Jess Cooper en ik leef nog

Zaterdag, 21 maart, 2020

Geschreven door: Kate Alice Marshall
Artikel door: Iris Windmeijer

Overleven

[Recensie] Mijn naam is Jess Cooper en ik leef nog geeft in de eerste pagina aan “als jij dit leest, ben ik waarschijnlijk dood”. Dit zet meteen de toon: wat is er gebeurd met Jess en gaat ze het overleven? Kate Alice Marshall zet een sterk verhaal neer over wraak, vergeven en overleven.

Survival
Jess is opgegroeid in de stad, met alleen haar moeder als familie. Maar wanneer haar moeder overlijdt bij een auto-ongeluk, en Jess hiervan moet revalideren, wordt haar vader gezocht. Hij blijkt ergens in de bossen te wonen, en Jess wordt erheen gestuurd. Dit is het begin van een herkenbare worsteling voor alle stadsmeisjes die nooit gekampeerd hebben in de vrije natuur. Want welke bessen kan je wel en niet eten? En hoe moet je aan eten komen?
Gelukkig weet de vader van Jess hoe hij moet overleven in de natuur. Maar wanneer haar vader haar niet meer kan helpen, staat Jess er plotseling alleen voor…

Voor en na
Het heden en verleden lopen in elkaar over in Ik ben Jess Cooper en ik leef nog. De hoofdstukken zijn zelfs genaamd ‘voor’ en ‘na’. Maar eigenlijk heeft het verhaal twee startpunten, deze komen ergens halverwege het boek samen. Jess is de verteller en spreekt je rechtstreeks aan in het dagboek dat ze heeft bijgehouden in de wildernis. Hierdoor voel je je meteen betrokken en blijf je lezen om te begrijpen wat er nou precies is gebeurd. Ik ben Jess Cooper en ik leef nog is echt een boek om te bingelezen.

(Over)leven
Jess heeft eigenlijk niets meer om voor te leven. Haar moeder is dood, haar vrienden (die ze al weinig had) zijn haar vergeten, haar vader heeft ze al sinds haar kindertijd niet meer gezien en laat haar ook nu in de steek. Daarnaast is ze bij het auto-ongeluk ook gewond geraakt, waardoor ze nu ook gehandicapt is. Ze wil hier eerst niet mee akkoord gaan, maar door het boek heen krijgt ze ook vrede met deze situatie. Ondanks dat Jess’ vader regelmatig aangeeft dat de natuur haar wel zal genezen, weet Jess dat deze situatie permanent is. Er sluimert een kracht door haar karakter door de manier waarop ze dit leert te accepteren.

Pf

Maar om te overleven moet ze haar mindset omzetten. In plaats van een manier te vinden om te blijven overleven, richt Jess zich op één ding: wraak. Degene die verantwoordelijk is voor de situatie zal boeten, en Jess smeed een plan om dit te verwezenlijken. Wanneer ze terugkomen, zal Jess er klaar voor zijn. De spanning loopt op wanneer ze niet meteen terugkomen en het winter wordt – zullen de seizoenen Jess eerst fataal worden?

Ik ben Jess Cooper en ik leef nog is een meeslepend boek, perfect voor een zondagse bingeread. Marshall weet passant wat interessante thema’s aan te stippen over leven en overleven, en wraak en vergiffenis. Jess is een interessant personage en ondanks dat het boek niet heel diepgaand is, is het een goed opgebouwde thriller met een sterke spanningsboog.

Voor het eerst verschenen op Readalicious