Mini filosofie

Zondag, 10 juli, 2022

Geschreven door: Jonny Thomson
Artikel door: Piet Halma

Een klein goed te verteren boek met grote ideeën

[Recensie] Een dagelijkse portie filosofie, hapklaar, voedzaam en goed te verteren; dat schotelt het boek Mini Filosofie, een klein boek met grote ideeën, je voor. Ik zeg er gelijk maar bij: iedere bijdrage in dit aantrekkelijke boek smaakt naar meer!

De auteur Jonny Thomson doceert filosofie in Oxford. In zijn werk gaat hij graag in gesprek met zijn studenten en doet daarvan verslag op verschillende sociale media kanalen. Dat hij daarmee de juiste snaar weet te raken bij een breder publiek laat zich raden. In een voorwoord schrijft hij dat filosofie herkenbaar, leesbaar, toegankelijk en van praktisch nut moet zijn, maar bovenal ‘leuk’. In zijn Minifilosofie legt hij daarom filosofische ideeën op een begrijpelijke en aansprekende manier uit.

Voor afgestudeerde filosofen zal dit boek weinig nieuws bevatten, maar kunnen desondanks verrast worden door de praktische en vaak humoristische benadering die Thomson heeft bij de ingewikkelde thema’s die hij aanraakt. Voor docenten in dit vakgebied biedt het boek vast fraaie opstapjes voor inhoudsvolle gesprekken.

Voor de niet filosofen en mensen die ooit wel eens van Plato, Descartes of De Beauvoir hebben gehoord, en hooguit en vaag idee hebben van hun denkbeelden is dit ideaal leesvoer. En helemaal als je wilt weten wat structuralisme, fenomenologie en existentialisme inhouden, maar geen zin en tijd hebt om je door ingewikkelde boekwerken heen te worstelen. Zelf wil Thomson ideeën van filosofen op zo’n manier uitleggen dat je zin krijgt je er verder in te verdiepen. Iedereen een filosoof dus!

De filosofische thema’s zijn in dit boek gegroepeerd rondom een aantal thema’s: ethiek, existentialisme, de kunsten, maatschappij en verstandhoudingen, religie en metafysica, literatuur en taal, wetenschap en psychologie, filosofie van alledag, kennis en de geest, en tenslotte politiek en economie. Daarbij komen ze allemaal langs: van Plato, Aristoteles, Kant, Marx, Nietzsche, Wittgenstein, Freud tot Machiavelli, Gandhi en Fukuyama.  En het aardige is dat iedere bijdrage niet meer dan twee pagina’s bevat en maximaal 400 woorden.

Een voorbeeld uit het onderdeel Religie en Metafysica waar religieuze doctrines aan de orde komen bij Freuds visie op de vaderfiguur:

“Eigenlijk worden we nooit echt volwassen. In ieder van ons schuilt een onzeker en bang kind. We zijn bang voor de wetteloosheid van de wereld, voor de onverschilligheid van de natuur en voor iedereen die er een potje van lijkt te maken. We zijn kinderen zonder een hand die we vast kunnen pakken of een ouder de zegt: Maak je geen zorgen, het komt allemaal goed”, om op het eind van de bijdrage te concluderen dat de meeste gelovigen een god aanbidden om zich te wapenen tegen de verschrikkingen van het bestaan”.

Minifilosofie biedt ook nog prachtige illustraties en een volledig register met niet alleen de namen van filosofen maar ook thema’s uit de politiek en cultuur.