Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children

Zaterdag, 12 september, 2020

Geschreven door: Ransom Riggs
Artikel door: Willemijn Gigase

Mysterieuze verhalen worden werkelijkheid

[Recensie] Toen Jacob nog klein was vertelde zijn opa hem altijd verhalen over een weeshuis vol bijzondere kinderen. Zijn opa had ook foto’s van deze kinderen die hij Jacob liet zien als het weer tijd was voor een verhaal. Jacob vond deze verhalen altijd geweldig, maar toen hij ouder werd begon hij er niet meer in te geloven. Na het overlijden van zijn grootvader gaat Jacob op onderzoek uit. Als hij achter rare dingen komt vraagt hij zich af of er meer schuilt achter de verhalen van zijn opa.

In dit verhaal volg je Jacob, een nieuwsgierige jongen die probeert te ontdekken wat er écht met zijn opa is gebeurd. Samen met hem leer je de wonderbaarlijke wereld van Miss Peregrine kennen. Het weeshuis waar Jacobs opa over vertelde bestaat echt en de kinderen hebben allemaal bijzondere gaven. In dit boek leer je veel personages kennen maar ze zijn stuk voor stuk goed geschreven en ontwikkeld. Ze zijn bijzonder en eng maar tegelijk heel lief en vindingrijk. Je leert niet alle kinderen goed kennen in dit boek maar hopelijk spelen zij een grotere rol in de volgende delen.

Het is een spannend verhaal. Na het overlijden van de grootvader kom je er al snel achter dat zijn verhalen misschien wel waar zijn. De spanning neemt wat af als je het weeshuis en de kinderen leert kennen, maar alles en iedereen is zo interessant dat je het boek alsnog niet neerlegt.

Een leuke toevoeging aan dit boek zijn de foto’s. De foto’s waar de opa het over heeft, van de kinderen in het weeshuis, kun je zelf ook zien. Het zijn niet alleen mooie foto’s maar doordat ze zo oud uitzien geven ze het boek een fijne diepgang en komt alles heel geloofwaardig over. Ze zorgen ook voor iets onheilspellends. Het verhaal is mysterieus en er komt zelfs wat horror om de hoek kijken. De schrijfstijl past hier niet altijd even goed bij, het is een beetje kinderlijk. Jacob is in dit boek nog jong, maar dat maakt het nog geen jeugdboek. Net zoals Jacob en zijn opa denk ik dat jong en oud van deze verhalen kan genieten.

Het einde geeft een mooie aanloop naar het tweede deel. Je kunt dit deel dan ook meteen oppakken, net als de andere drie! Alle vijf de boeken over de kinderen van mevrouw Peregrine zijn inmiddels zowel in het Engels als in het Nederlands verkrijgbaar. Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children is een fijn verhaal voor lezers die de grens tussen fantasy en horror op willen zoeken. Dit boek heeft de balans mooi gevonden, het is goed te volgen voor het jonge publiek en het houdt alsnog de spanning erin voor de wat meer ervaren lezers.

Eerder verschenen op willemijngigase

De bijzondere kinderen van mevrouw Peregrine

Miss Peregrine's Home For Peculiar Children