Misschien is het anders

Zaterdag, 22 februari, 2020

Geschreven door: David Yoon
Artikel door: Joost Zuijderduijn

Niet de keus van de ouders

[Recensie] Misschien is het anders is een ontzettend aandoenlijk verhaal. Frank Li is verliefd op een meisje dat niet geaccepteerd zou worden door zijn ouders, dus faket hij een relatie met een ander Koreaans-Amerikaans meisje dat hij al sinds zijn jeugd kent. Dit verhaal deed me wat denken aan Aan alle jongens van wie ik hield, maar dan een soort mannenversie. Het verhaal is grappig, leest lekker weg en is een tikkeltje zoetsappig. De romantiek die David Yoon beschrijft, zorgt ervoor dat je zelf vlinders in je buik krijgt, want deze romantiek is zo eerlijk en oprecht.

David Yoon is de man van Nicola Yoon, bekend van Everything Everything en The sun is also a star. Dit romantische boek gaat ook vooral over ras en de tweede generatie van Amerikanen met Koreaanse afkomst.

Frank is een sympathieke jongen waar ik zo vrienden mee zou kunnen worden. Je merkt wel dat de verwachtingen van zijn ouders een grote druk op hem leveren. Zijn ouders werken hard zodat hij een goede toekomst tegemoet gaat, waardoor ook hij hard aan de bak moet. Zijn ouders willen ook dat hij thuis komt met een meisje van Koreaanse afkomst, waar hij veel moeite mee heeft. Brit is het meisje waar Frank verliefd op is en haar vrolijke en nerdy houding bracht zo veel energie in het verhaal, terwijl ik ook erg om Joy kon lachen. Joy (een Koreaans-Amerikaanse meisje) date met Wu, die ook niet voldoet aan de eisen van haar ouders. Joy en Frank faken een relatie voor hun ouders, zodat ze makkelijker bij hun geliefden kunnen zijn.

De band die Frank heeft met zijn familie en vrienden voelt zo realistisch aan, wat een erg groot pluspunt is aan dit boek.

Lezen over een Koreaanse familie in Amerika is voor mij nieuw en het is me zeker bevallen. David schrijft erg fijn, de personages komen erg goed over op de lezer en hoewel het verhaal niet spectaculair is qua gebeurtenissen, is het juist een aandoenlijk en intiem verhaal over een jongen die zijn weg in de liefde moet vinden.

Nicola en David Yoon zijn een onvergetelijk schrijverskoppel!

Voor het eerst gepubliceerd op Nerdygeekyfanboy