Mistletoe boven Moonstone Lake

Zaterdag, 24 december, 2022

Geschreven door: Holly Martin
Artikel door: Sonja Hubregtse

Vriendschap, liefde en kerstsfeer hebben de overhand

[Recensie] Kunstenares Zoey besluit de kerstdagen op Jewel Island te vieren, nadat haar verloving is verbroken. Op de kerstmarkt ontmoet ze – op een wel heel bijzondere manier – de knappe Kit. De vonk slaat meteen over. Helaas heeft Kit meer moeite om zich over zijn mislukte huwelijk heen te zetten. Hij vindt het moeilijk om anderen te vertrouwen. Kit is wel onder de indruk van Zoey en zeker van haar creatieve talent. Maar als hij dan ontdekt dat ze iets voor hem achterhoudt, dreigen ze elkaar voorgoed kwijt te raken.

Mistletoe boven Moonstone Lake is het laatste deel van de serie De zussen van Jewel Island. Hoewel dit boek los te lezen is van de overige boeken, is het zeker aan te raden om ook de andere te lezen omdat het in mijn ogen gewoonweg geweldige boeken zijn.

De kaft van dit vijfde boek vind ik verreweg de mooiste. Het brengt meteen de kerstsfeer, die volop in het verhaal voorkomt, naar voren. Het licht in de cottage en de sneeuw rondom straalt al gelijk een warme sfeer en genegenheid uit.

Romantiek
De personages in het boek leer je op een onopvallende manier kennen. De schrijfster heeft de karakters en uiterlijke kenmerken op een originele manier in het verhaal verweven. Dat komt vooral naar voren wanneer Zoey en Kit samen op date gaan en een ijsje gaan halen. De personages zijn goed uitgediept waarbij je steeds meer te weten komt. Zo merkt de lezer ook dat Kit de ideale man (b)lijkt te zijn. Hij maakt ontbijt, vraagt wat ze wil en hoe ze zich voelt. Hij is rustig in zijn doen en laten.

Holly Martin weet een perfecte opbouw naar de romantiek in het verhaal te plaatsen. Een prachtige vriendschap wordt langzaamaan een mooie liefde. Het is erg leuk dat je als lezer merkt dat de hoofdpersonen om elkaar heen draaien, maar ze zelf vooralsnog niets weten of vermoeden. Ik heb genoten van de manier waarop de auteur de ‘vriendschappelijke’ toespeling naar elkaar omschrijft. De fijne vriendschap die Zoey en Kit hebben, voelt warm en liefdevol aan.

Kerstmarkt
Buitenom de mooie kaft weet de schrijfster ook in het boek een heerlijke kerstsfeer neer te zetten. Kraampjes, versieringen en kersttradities worden uitgebreid besproken en zo omschreven dat het lijkt alsof je zelf op de kerstmarkt loopt.

Naast liefde, kerstsfeer en de fijne vriendschap zorgt een geheim voor afwisseling in het verhaal. Het geeft een spannend tintje en bezorgt de lezer de drang om snel verder te willen lezen, omdat je nieuwsgierig bent hoe het afloopt. Helaas laat de onthulling van het geheim even op zich wachten, maar aangezien het boek vlot en lekker wegleest, weet je het snel genoeg.

Ik heb genoten van iedere pagina waarbij vooral de vriendschap, liefde en kerstsfeer de overhand hebben. Mistletoe boven Moonstone Lake is wat mij betreft hét kerstboek van het jaar.

“De liefde is altijd een risico.”

Eerder verschenen op Boeken-cast