Misverstand in de urban jungle

Maandag, 17 januari, 2022

Geschreven door: Lis Lucassen
Artikel door: Jeanine Feunekes-Both

Het verhaal is romantisch, het is een lekkere feelgood

[Recensie] Amelia woont in de Achterhoek en is als tiener zwanger geworden. Inmiddels is ze vierendertig jaar, vrijgezel en woont nog steeds bij haar ouders. Haar zoon Jared van achttien woont op zichzelf. Amelia komt uit een klein dorp waar iedereen elkaar kent. In het geval van Amelia helemaal aangezien haar vader de burgermeester is. Het was altijd haar grote droom om zangeres te worden, het gaf haar een gevoel van vrijheid. Helaas moest zij die droom opgeven vanwege haar zwangerschap. Daarvoor in plaats is het lezen van romannetjes over gebroken liefdes haar grote passie geworden. Dit zijn de momenten waarop Amelia heerlijk kan wegdromen.

Amelia heeft een sollicitatiegesprek bij de Oba, de Openbare Bibliotheek Amsterdam, voor de functie van bibliotheekmedewerker. De baan in Amsterdam is voor haar een kans om in de anonimiteit te verdwijnen, om niet meer degene te zijn over wie een heel dorp een mening heeft. Tot haar verrassing krijgt Amelia na een bijzonder sollicitatiegesprek de baan aangeboden. Ze weet echter niet of ze er goed aan zal doen om de baan te accepteren. Niet dat ze veel achter zal laten in Winterswijk. Als haar ouders haar proberen te koppelen aan een oud-klasgenoot die totaal haar type niet is, is voor haar de maat vol en besluit ze de baan bij de Oba te accepteren.

Lis Lucassen heeft een heerlijke, meeslepende en humoristische schrijfstijl, vanaf het begin zat ik gelijk in het verhaal en was ik nieuwsgierig naar wat Amelia zou gaan beleven. Het verhaal is romantisch, het is een lekkere feelgood. Regelmatig waren er momenten dat ik moest lachen. In Amsterdam gaat er een wereld open voor Amelia. Het is in eerste instantie pittig voor haar, ze moet wennen aan de stad en de constante geluiden om haar heen. Ook twijfelt ze of ze wel de goede keus heeft gemaakt om helemaal opnieuw te beginnen. Maar dan beseft Amelia dat ze eindelijk eens voor zichzelf mag kiezen en met niemand rekening hoeft te houden. Ze hoeft niet bang te zijn dat alles wat ze doet direct wordt door verteld aan vrienden en familie. Amelia beleeft leuke avonturen met haar nieuwe Amsterdamse vrienden. En dan die bijzondere ontmoeting met haar nieuwe buurman en zeer knappe Tristan. Ze komt tot de conclusie dat ze hem ergens van kent, maar kan hem niet plaatsen.

Misverstand in de urban jungle is een grappige feelgood waar je vrolijk van wordt. Uiteraard gaat niet alles in het leven van Amelia van het leien dakje, maar doordat het verhaal met humor is geschreven blijft het lekker luchtig. Dit verhaal is een los te lezen vervolg op Misverstand in de middle of nowhere van Lis Lucassen. Het is naar mijn mening wel leuker om eerst het eerste deel te lezen, omdat er in dit tweede deel karakters uit het eerste deel terugkeren.  Ik geef Misverstand in de urban jungle graag 4 sterren.

Misverstand 1 - Misverstand in de middle of nowhere

California Campus 2 - Genadeloos

Misverstand in de urban jungle