Modern Baking

Zaterdag, 29 februari, 2020

Geschreven door: Donna Hay
Artikel door: Eva Reinders

Om je vingers bij af te likken

[Recensie] Het culinaire oog wil ook wat. En als iemand dat goed in de gaten heeft, is het de Australische sterauteur Donna Hay wel. Zoals we gewend zijn van dit kookfenomeen met meer dan 6 miljoen verkochte boeken op haar naam, zijn alle vierhonderd bladzijdes van haar nieuwe boek Modern Baking even prachtig. Om je vingers bij af te likken, perfect gestyled en verrassend tot en met de allerlaatste pagina (social media-logo’s, gestoken uit chocolade cookie dough).

Anders dan de cleane, ijsblauwe boeken waarmee Donna naam maakte is de sfeer in dit boek warm, cosy en romig. De vijf hoofdstukken, die elk een hoofdingrediënt zoals chocolade, karamel of vruchten en bessen behandelen, variëren in kleur van cacaobruin, mokka en roomwit tot ananasgeel, frambozenrood en bessenblauw. De recepten bestaan uit hot items als de pokecake en klassiekers als fudge, crumble of scones, die vaak een moderne twist hebben gekregen. Taarten, cakes en koekjes worden niet alleen met roomboter, bloem en eieren bereid, maar bevatten vaak kokosolie, dadels, rauwe cacao en noten.

Elk hoofdstuk bevat naast een flink aantal paginagroot afgebeelde showstoppers de onderdelen Quick Fix en Fresh & Light. Bij de snelle quick fixes keert het Donna-blauw van weleer terug in de fotografie en schuwt ze het gebruik van kant-en-klare koekjes, wontonvellen of briochebroodjes niet. Ze laat zien dat je met een pak biscuitjes, wat room, ijs of yoghurt, en chocolade, specerijen of vers fruit zó een overheerlijke traktatie in elkaar draait. In de light afdeling vind je recepten met minder geraffineerde suiker, minder volvette zuivel en andere gezondere opties.

Het fijne aan Donna’s recepten is dat je weet dat ze fool proof zijn. Achter haar staat een heel team dat uitgebreid alle gerechten test. Minder gangbare ingrediënten krijgen een extra uitleg of staan in de woordenlijst achterin, waar je ook handige omrekentabellen voor cups en ounces vindt. Het vermelden van de bereidingstijd zou handig zijn geweest en soms zou je willen dat ze, zoals ze in haar tv-programma’s doet, meer over een recept vertelt. Recepten als Marshmallow-ijsjes met engelenhaar (een soort suikerspin) of Chocolade-stoutbierdonuts met chipotle-stoutbierpraliné nodigen daar wel toe uit.

Een sneeuwwitte Angel food cake met witte-chocoladeganache. Zwarte-rijstpudding brûlée. Een bonte Fruitsalade met citroengras en djeroek poeroet. Er is te veel om op te noemen en het is allemaal even mooi. Hoe perfect de boekenmakers van Donna Hay hun werk doen, realiseer je je als je op bladzijde 308 de spierwitte Panna cotta met karnemelk ziet. En je dan bedenkt dat je op bladzijde 31 het intens bruine, glanzende spiegelbeeld hiervan al hebt gezien, de Chocolade panna cotta. Bakken is volgens Donna therapeutisch, ‘balsem voor de ziel’. En daarnaast is haar nieuwste boek weer pure visuele verwennerij.

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl