Monster in mijn huis

Zaterdag, 2 april, 2022

Geschreven door: The Umbilical Brothers, Johan Potma
Artikel door: Jolanda Rovers

Een vies boek!

[Recensie] Een lekker vies monsterboek! Niks lelieblanke pagina’s en keurig gecentreerde teksten. Nee, vlekken, plakkertjes, (aan)tekeningen en doorgestreepte woorden kom je tegen. Zelfs een uitgescheurde pagina! Maar als je goed kijkt blijkt het allemaal getekend.

En dan de monsters. Er zit er eentje in de kamer, eentje in de gang als je tenminste goed zoekt!, in de keuken en zelfs in de boekenkast. Ze zijn, behalve een klein beetje eng, leuk, mooi en lachen vaak. De korte teksten zijn op rijm en laten je ineens denken: huh, van wie is dat huis nu eigenlijk én… wie is het echte monster? Nou, daar kom je aan het einde, als je bijna in het boek gekropen bent, wel achter!

Humor
De gelaagdheid in het boek is enorm. En als je The Umbilical Brothers googelt, wordt al snel duidelijk hoe geniaal dit komische Australische duo is. De tekeningen zijn gemaakt door de niet minder geniale Nederlandse kunstenaar Johan Potma. Hij schildert, in zijn woonplaats Berlijn, op allerlei gebruikte oppervlaktes van hout, bijvoorbeeld deksels van kistjes, borden en sigarenkistjes. En dat is te zien aan de niet weggehaalde aantekeningen, een afgescheurd zegeltje, koffiekringen et cetera. De platen zelf laten je eindeloos dwalen en ontdekken. En nog eens en nog eens.

Monster in mijn huis is, door de vele lagen, een boek voor meerdere leeftijden. Eerst als voorleesboek voor de kleintjes, dan als lees/kijkboek voor de wat oudere kinderen die er heel veel meer in zullen ontdekken, en ook volwassenen worden weer kind. Tijdens het voorlezen zal menigeen z’n lachen niet kunnen houden.

Pf

—