Monsterlijke microben

Zaterdag, 9 mei, 2020

Geschreven door: Marc Ranst, Geert Bouckaert, Sebastiaan Doninck
Artikel door: Rita Pontororing

Alleen maar mònsterlijke microben?

[Recensie] “Alle bacteriën zijn microben, maar niet alle microben zijn bacteriën.” In hoofdstuk 1 van Monsterlijke microben laat Professor Marc van Ranst ons gelijk binnen in de wereld van de microben. Een inleiding met een heldere uitleg volgt wat microben precies zijn, dat je een microscoop nodig hebt en dat er vier soorten microben zijn. De eerste drie soorten de bacteriën, virussen en parasieten verder de vierde soort, de schimmels.

Het boek heeft een leuke en wat heel belangrijk is, een begrijpbare en strakke vierdeling een soort vierstappenplan om te lezen. Beschouw dit als een houvast om het boek door te werken.

Stap1:
Vijf grote themavragen, dat zijn de vijf  hoofdstukken met elk een vraag. Het laatste hoofdstuk wijkt af, geen vraag maar een tip.

Stap  2:
Elk hoofdstuk, dus elk thema bestaat weer uit subhoofdstukken die ook weer beginnen met een vraag. Dan volgt een soort inleiding waarin het antwoord op de vraag te lezen is.

Stap 3:
De uitwerking van de inleiding is verwerkt in alinea’s. Elke alinea begint met een vetgedrukt woord, dat is het begrip dat wordt uitgewerkt. Tussen elke alinea een witregel .

Als er dan ook nog wordt gesproken van Monstertjes, Piraten, Onaangekondigde gasten en Blubber dan is het duidelijk dat de tekst zeer kindgericht is. Als informatie ook nog eens verduidelijkt wordt met bijvoorbeeld “Bacteriën en virussen verschillen van elkaar als een mug en een olifant” dan is het klip en klaar dat de uitleg in dit boek kinderen zeker zal aanspreken. Maar ook dat het voor de juffen en de meesters goed te doen is om uit te leggen waar het allemaal om gaat.

Stap 4:
De check: Test je kennis! De afsluiting van elk van de vijf hoofdstukken, lees vijf thema’s. En natuurlijk wil elk kind weten of de antwoorden goed zijn. Die staan achterin het boek.

Het allerlaatste hoofdstuk is een hele bijzondere: Word zelf microbioloog, met als afsluiting een beschrijving van vijf proefjes om zelf te doen.

Het onderwerp zal in deze tijd zeker veel besproken worden op scholen en dan geeft een boek als dit een goede ondersteuning. Dit geldt nu, in 2020 zeker voor het subhoofdstuk: Wat zijn de gemeenste virussen? waarin aandacht besteed wordt aan Corona en Covid-19. Tegelijkertijd wordt duidelijk dat dit boek basisfeiten vertelt en dat in de toekomst inzichten kunnen veranderen. Af en toe sijpelen er Vlaamse uitdrukkingen door als bv. “Blijf in uw kot” geen wonder, met de Vlaamse achtergrond van de auteur.

Enfin, naast de heldere uitleg zijn de illustraties ook zeer de moeite waard. Op de achterflap is te lezen dat auteur Geert Bouckaert de interessantste en meest originele vragen over microben bundelde in samenwerking met professor virologie Marc van Ranst. Elk hoofdstuk wordt ondersteund door kleine illustraties van Sebastiaan van Doninck met microben die op een grappige manier worden voorgesteld.

Kortom een boek dat nu zeker gebruikt kan worden om uit te leggen wat virussen zijn en waarbij de feiten gebruikt kunnen worden om de wereld van de virussen te duiden, feitenkennis overbrengen.  En zo hoort dat.