Moord in de camper

Zaterdag, 16 oktober, 2021

Geschreven door: Susanne Hanika
Artikel door: Jeannie Bertens

Campingbazin tegen wil en dank die nog moorden oplost ook

[Recensie] Moord in de camper is het eerste deel in de serie Sofia’s camping. Sofia is een jonge vrouw die er net achter gekomen is dat haar man Martin haar bedriegt. Heel erg geschokt is ze daarover niet, ze leefden al een tijdje langs elkaar heen. Sofia besluit om af te reizen naar Beieren, naar de camping van haar oma aan de rand van een meer. Haar oma is een maand geleden overleden en tot haar verbazing heeft ze de camping geërfd.

Maar Sofia woont liever in de stad en is vastbesloten om de camping meteen aan de hoogste bieder te verkopen. Na een lange reis komt ze uitgeput aan op de camping. De receptie is open als ze aankomt maar ze treft er niemand. Dan arriveert er een man die wil overnachten maar Sofia heeft geen idee of en hoe ze hem moet inschrijven in de administratie van de camping. Ze laat hem zelf een plekje bij het meer uitzoeken en valt dan aan de receptie in slaap, zo moe is ze. De man is een dag later verdwenen met achterlating van het campinggeld.

De volgende dag wordt ze gewekt door een van de vaste gasten Evelyn, een extravagante oudere vrouw. Evelyne vraagt haar mee te komen naar haar camper om er een man te verwijderen die er onuitgenodigd ligt te slapen. Sofia gaat met tegenzin mee en probeert de man te wekken, maar helaas, dat lukt niet. De man is dood. Sofia schakelt meteen de politie in, die komt in de vorm van de aantrekkelijke Jonas Schneider.

En terwijl Jonas met zijn team op onderzoek uitgaat, doen Sofia en Evelyn dat op hun manier ook. Dat ze daarbij vaak in de weg lopen van het échte onderzoek nemen ze op de koop toe. Vooral de bemoeizucht van Evelyn kent geen grenzen. Ze lijkt het hart op de goede plek te hebben zitten maar het valt Sofia wel op dat Evelyn ook heel wat te verbergen heeft.

Foodlog

Moord in de camper is duidelijk een eerste deel in de serie. Een groot gedeelte van het boek wordt besteed aan het introduceren van de hoofdrolspelers, de vaste campinggasten, Sofia, Alex de klusjesman en natuurlijk Jonas Schneider. Dat komt het tempo in dit eerste deel niet ten goede. Een leuk verhaal maar door de introductie van heel veel personages ook hier en daar verwarrend.

Deel 2 en deel 3 zijn al aangekondigd, Sofia verkoopt haar camping dus nog even niet.

In dit eerste deel gaat het niet alleen over de moord in de camper van Evelyn, de auteur snijdt nog een aantal andere zaken aan die ongetwijfeld verderop in de serie terugkomen. Zo is het er het raadsel van de toiletgebouwen die gerenoveerd zouden worden. De oma van Sofia heeft daar al een groot bedrag voor overgemaakt naar een bedrijf. Maar die wil de toiletgebouwen nóg lelijker maken dan ze al zijn. Hoe krijgt Sofia dat geld terug zodat ze de renovatie op de voor haar juiste wijze kan laten verlopen? Of kan ze toch maar beter de zaak verkopen? De kopers staan ervoor in de rij. Onder hen een louche handelaar maar ook Alex. Wat zijn hun beweegredenen?

Deze en andere vragen worden ongetwijfeld in de andere delen beantwoord. Dit eerste deel krijgt van mij drie sterren. Een leuk verhaal maar door de introductie van heel veel personages ook hier en daar verwarrend. Ik kijk uit naar deel 2 dat in augustus verschijnt, hoe zou het verder met Sofia op de sjofele camping in Beieren gaan?

Eerder verschenen op Perfecte Buren

Sofia's camping 3 - De dood houdt geen siësta

Sofia's camping 2 - De dood gaat op kamp