Moord op afspraak

Zaterdag, 9 oktober, 2021

Geschreven door: Rob Dorssen
Artikel door: Lilian Retel

[Recensie] Rob van Dorssen (1959) werd geboren in Den Haag en studeerde in Leiden. Een sollicitatiegesprek in Groningen was meteen zijn eerste kennismaking met Groningen. Inmiddels woont hij al vele jaren in het Noorden.

Op NPO radio 1 had Frits Spits een aantal jaren geleden in zijn programma De Taalstaat een rubriek ‘schrijf een roman in 140 woorden’. Een paar dagen na zijn inzending mocht Rob van Dorssen zijn roman live voorlezen in De Taalstaat. Na afloop spoorde Frits Spits hem aan om vooral door te gaan met schrijven. Deze aansporing heeft geleid tot de literaire thriller Het huis vol vragen. Moord op afspraak is het nieuwste boek van Rob van Dorssen.

Rogier, Roderick, Willem Jan en Stef zijn vier vrienden die samen gestudeerd hebben in Leiden en nu alle vier in het Gronings Medisch Centrum werken. Wanneer Roderick en zijn minnares vermoord gevonden worden, lijkt alles te duiden dat de vrouw van Roderick dit op haar geweten heeft. Maar wanneer er vervolgens meer mensen vermist raken, lijkt de sleutel van dit alles binnen de muren van het GMC te liggen.

Renée is een jonge, ambitieuze agente in het Groningse korps. Ze werkt hard om de moorden en vermissingen op te lossen, en werkt daarnaast aan een cold case van 20 jaar geleden waarbij een bestuurder na een ongeval is doorgereden. Opgegroeid in Groningen, is Renée erg blij weer terug te zijn nadat ze jaren in Amsterdam heeft gewoond. Helaas heeft haar vriend Frank meer moeite om te wennen in de stille provincie en langzaam lijken zij uit elkaar te groeien.

Moord op afspraak is een vlotte thriller van eigen bodem. Rob van Dorssen heeft een fijne schrijfstijl die uitnodigt om door te lezen. Er worden geen moeilijke woorden gebruikt, de omgeving wordt goed beschreven en de zinnen vloeien gemakkelijk in elkaar over.

Het verhaal lees je vanuit verschillende perspectieven. De hoofdstukken zijn redelijk kort en eindigen vaak met een kleine cliffhanger waardoor je blijft lezen. De personages zijn goed uitgewerkt. Vooral Renée leer je erg goed kennen. Waar vrouwen in thrillers regelmatig de neiging hebben om de zaakjes zelf op te lossen, ging dat in dit verhaal allemaal netjes via het boekje. Misschien iets minder spannend maar het zorgt wel voor een waarheidsgetrouw beeld.

De losse verhaallijnen zijn goed beschreven en komen op een kunstige manier samen in het plot. Kunstig, maar ook een klein beetje vergezocht. Neemt niet weg dat ik zelf de moordenaar en het motief niet had zien aankomen!

Ik heb Moord op afspraak met veel plezier gelezen. Extra leuk dat het zich in Nederland afspeelt en ik veel plekken herkende. Hoewel het verhaal een beetje voortkabbelt is het wel spannend en verrassend, daarom geef ik dit boek 3.5 ster.