Muiderslot

Woensdag, 3 juni, 2020

Geschreven door: Yvonne Molenaar(2)
Artikel door: Vera Weterings

Waarom wenteltrappen rechtsdraaiend zijn

[Recensie] Het Muiderslot is het oudste en best bewaarde kasteel van Nederland. In deze nieuwe publicatie over het kasteel leer je in vogelvlucht over de geschiedenis van het gebouw en zijn bewoners. Het is een typische toeristische uitgave bomvol prachtige foto’s en leuke anekdotes. Zo leer je in het boekje dat de wenteltrap in het kasteel rechtsdraaiend is ten behoeve van de verdediging. Probeer maar eens met het zwaard in je rechterhand soepel omhoog te klimmer, terwijl je tegelijkertijd moet vechten. Een ander slim handigheidje in het kasteel zijn gaten in de buitenmuur waardoor balken naar buiten kunnen worden geschoven om een vliegende steiger te maken die dienst kan doen als extra verdediging.

Het boekje is chronologisch ingedeeld zodat je als lezer eerst leest over graaf Floris de Vijfde die het kasteel in 1285 liet bouwen op een strategische plek. Het kasteel is immers gesitueerd aan de monding van de rivier de Vecht en vlakbij de Zuiderzee. De Vecht was in de tijd van Floris de Vijfde een belangrijke handelsroute over water naar Utrecht, waar Floris ook tol liet betalen. Het Muiderslot verandert door de eeuwen heen van waterburcht tot startpunt van de beroemde Hollandse waterlinie. Van 1629 tot 1952 maakt de vesting Muiderslot zelfs deel uit van vier waterlinies ter verdediging van Holland en Amsterdam; de Utrechtse waterlinie, de Oude en de Nieuwe Hollandse waterlinie en de Stelling van Amsterdam.

Uiteraard komt in het boekje ook de beroemde schrijver P.C. Hooft aan bod van de befaamde Muiderkring. Hij woonde bijna 38 jaar op het kasteel en nodigde regelmatig de Amsterdamse theaterwereld uit om theaterstukken op te voeren in de ridderzaal. Ook nodigde hij in de zomer graag een bonte verzameling aan schrijvers, geleerden en kunstenaars uit, de welbekende Muiderkring.

Tot slot is er in het boekje ook aandacht voor de geschiedenis van het museum en de tuinen. Toen de Hollandse Waterlinie begin jaren vijftig werd opgeheven, betekende dit dat de vestingwerken rondom het kasteel geen beschermd militair terrein meer waren. De fortwachterswoning voor het kasteel maakte plaats voor gereconstrueerde tuinen die nog steeds te bezoeken zijn.

Het boekje Muiderslot. Het stoerste rijksmuseum van Nederland is een leuke souvenir na een bezoek aan het museum, een fijne eerste kennismaking. Het boekje is zeer toegankelijk geschreven en biedt een beknopte introductie op de geschiedenis van het kasteel. Daarnaast is het rijkelijk geïllustreerd zodat je thuis kunt nagenieten van dit stoere gebouw en zijn historie.

Eerder verschenen op hereditasnexus.com