Muze

Zaterdag, 14 maart, 2020

Geschreven door: Laini Taylor
Artikel door: Joost Zuijderduijn

Magische sfeer

[Recensie] Muze is het vervolg op Zonderling, een fantastisch verhaal vol magie en een unieke schrijfstijl. In Muze gaat het verhaal verder met Sarai en Lazlo. Zonderling eindigde met een shock.

Sarai en Lazlo hebben veel verschrikkingen meegemaakt, en ze zitten nu middenin een enorme verschrikking. Lazlo is een god geworden, maar Sarai is een geest, die gevonden wordt gehouden door Minya. Sarai en Lazlo moeten een oplossing verzinnen voor hun situatie, terwijl er een nieuwe vijand van plan is om alles te verwoesten, en worden vele mysteries ontrafeld…

De schrijfstijl van Laini Taylor is een van de redenen waarom dit boek zo fantastisch. In de eerste vijftig bladzijdes komt het verhaal haast niet vooruit, maar sta je gewoon versteld door alle beschrijvingen die Laini Taylor maakt en alle details die ze in het verhaal stopt. Al gebeurt er helemaal niks, het is gewoon een genot om te lezen hoe Laini het verhaal vormgeeft en met elke letter het verhaal nog mooier maakt! Haar schrijfstijl is zo excentriek en weet een magische sfeer te creëren waar je alleen maar van kan dromen. Hierbij ook mijn complimenten naar de vertaling, want Laini’s schrijfstijl is een hele uitdaging om te vertalen, maar ik vind het zelf echt ontzettend goed gelukt!

De schrijfstijl zorgt er ook voor dat alle personages zo veel verschillende lagen hebben. Lazlo en Sarai zijn twee tedere personages die veel moeten doorstaan, maar samen erg sterk zijn. Ze voelen ook echt aan als goden en zijn daardoor zo imposant. Alle personages zijn zo goed uitgewerkt en ik vond het ook fantastisch dat vele mysteries meer duidelijkheid kregen. Je krijgt in dit verhaal veel meer achtergrond over bepaalde personages, hun motieven en komen er vele geheimen aan het daglicht die je compleet weten te verbazen. Laini Taylor voegt nieuwe dingen toe aan het verhaal waardoor alle puzzelstukjes op zijn plek komen.

Dans Magazine

Het verhaal wordt halverwege erg spannend en hierdoor kon ik het boek haast niet wegleggen. Maar ik nam wel mijn tijd, want ik wilde gewoon haast niet dat dit legendarische verhaal tot zijn einde kwam! Dit boek is echt een meesterwerk en als je Zonderling erg goed vond, ga je zeker genieten van het vervolg. Laini Taylor is echt een genie op het gebied van schrijven en hoort zeker tot een van de beste boeken die zijn uitgekomen in 2019.

Voor het eerst gepubliceerd op Nerdygeekyfanboy

Muze

Auteur: