Over dames en tassen

Donderdag, 11 februari, 2021

Geschreven door: Mylo Freeman
Artikel door: Nico Voskamp

Leef elke dag alsof je jarig bent

[Recensie] De dame en haar handtas – het is een even onverbrekelijke als voor mannen onbegrijpelijke band. Mylo Freeman brengt een ode aan die band in dit prachtige boek waar ze beroemde/bekende vrouwen met hun favoriete handtas portretteert. Misschien kunnen mannen daar ook iets van opsteken qua cadeau-idee.

In haar voorwoord zet Freeman het waarom van deze verzameling uiteen:

“De vrouwen die ik heb gekozen om te portretteren in dit boek zijn totaal verschillend. Iedere vrouw heeft een unieke eigenschap die mij persoonlijk aanspreekt en inspireert. Het is zoals kunstenaar Grayson Perry zegt: ‘Identity is co-created.’ De knipoog van Anna Piaggi, een vleugje zelfvertrouwen van Chanel of de dromen van Josephine Baker? Kies ze zorgvuldig uit, stop ze in je tas en om Paris Hilton te citeren: ‘Leef elke dag alsof je jarig bent.'”

De lijst van vrouwen-met-hun-tas is indrukwekkend. Van Rihanna tot Koningin Máxima tot Coco Chanel tot Sarah Jessica Parker tot Mary Poppins tot Josephine Baker tot Salt ’n Pepa tot Lady Di – ze zijn allemaal door Freeman getekend met hun favo tasje. Om met Rihanna te beginnen: deze succesvolle zangeres en modekoningin heeft als handtas ‘Le Chiquito’ van Jacquemus. Dat heeft een reden: veel wereldsterren en topmodellen gaan voor diezelfde Jacquemus-stijl en zo wordt dit soort handtas een statussymbool.

De indeling van de bladzijden is helder: links een beschrijving van de celebrity en rechts een tekening van Freeman van de celebrity met bijpassende tas. De tas in kwestie is op het linkerblad, onder de beschrijving, nog eens op zichzelf staand getekend met af en toe een accessoire. De tekeningen zijn overigens nogal wisselend van kwaliteit.

Queen Elizabeth II is bijvoorbeeld goed gelijkend als een in elkaar gedoken oudere vrouw in een mooie gele overjas met complementair hoedje. En een smakelijke Britse quote: “Laten we onszelf niet al te serieus nemen. Niemand van ons heeft de wijsheid in pacht.” De oude koningin draagt een Traviata-tasje van Launer. In de tekst ernaast staat vermeld dat ze in totaal zo’n 200 van die Launer tassen heeft, in alle denkbare kleuren, omdat het haar favoriet is. Dat blijkt.

Kijken we qua tekening naar Lady Di, dan moeten we concluderen dat die tekening minder natuurgetrouw is dan de werkelijkheid. Prinses Diana’s quote: ‘Mensen denken dat uiteindelijk een man de enige oplossing is. Eigenlijk is een bevredigende baan beter voor mij.’ Het verhaal van haar tas (een ‘clutch’) is wel weer veelzeggend. Dat was meer een nuttige oplossing dan een modefetisj in haar door paperazzi verziekte leven: “Om gênante foto’s te voorkomen wanneer ze uit een auto stapte, zorgde Diana er altijd voor dat ze een clutch bij zich had die ze voor haar boezem kon houden.” De clutches, zo leren we, zijn ontworpen door Anya Hindmarch, welk merk nog altijd een trouwe leverancier aan het hof is.

Geinig boek met heel veel feitjes, mooie tekeningen van beroemdheden en vooral: tassen in alle formaten en uitvoeringen. Alleen de heerlijk ruime vierkante boodschappentas ontbreekt nog. Een perfect boek voor de ware tassenfetitjist.

Ook verschenen op Nico’s recensies