Nachtduik

Donderdag, 11 februari, 2021

Geschreven door: Megan Goldin
Artikel door: Jeannie Bertens

[Recensie] Na De escaperoom is Nachtduik het tweede boek dat van deze auteur vertaald is.

Verkrachting
Hoofdpersoon in deze spannende psychologische thriller is Rachel Krall. Rachel is bekend door haar truecrimepodcast. De podcast gaat het derde seizoen in en is bijzonder populair omdat Rachel in het voorafgaande seizoen een onschuldige man uit de gevangenis heeft gekregen. Nu heeft ze een controversiële rechtszaak uitgekozen in het slaperige stadje Neapolis. In deze zaak staat Scott Blair terecht voor de mogelijke verkrachting van K., een zestienjarige tiener. Scott is een telg uit een welgestelde familie en een begenadigd zwemmer. Als het komt tot een veroordeling kan hij zijn zwem carrière wel vergeten, zijn leven zal geruïneerd zijn. K’s leven ligt al in puin, ze is amper een schim van de vrolijke zestienjarige tiener die ze tot dusver was. Ze is al twee keer van school gewisseld en heeft psychologische ondersteuning nodig. De inwoners van Neapolis zijn verdeeld. De ene helft denkt dat Scott onschuldig is, dat hij wellicht wel met seks met K. heeft gehad maar dan met haar instemming. K. zou later spijt hebben gekregen en uit wraak Scott hebben aangegeven. De andere helft van de bewoners willen Scott het liefste lynchen om hetgeen hij gedaan zou hebben. Er zijn geen getuigen van de verkrachting geweest, het is K’s woord tegen dat van Scott.

Rachel laat ons ervaren hoe stigmatiserend een verkrachtingszaak in de rechtbank kan zijn. Het (mogelijke) slachtoffer moet getuigen en wordt aan een kruisverhoor door de verdediging blootgesteld. De (mogelijke) dader hoeft niet gehoord te worden. Geen wonder dat veel verkrachtingsslachtoffers het daar niet op aan laten komen en daardoor geen aangifte doen. Maar K. wel! Gesteund door haar familie en de aanklager, wil ze toch de strijd aangaan, maar ten koste van wat?

Rechtzaak
Rachel doet zo objectief mogelijk verslag van de rechtszaak in haar podcast, haar publiek heeft daar recht op, haar eigen mening is ondergeschikt. Eigenlijk slokt de podcast al haar tijd op maar toch weet ze ook wat tijd te vinden om zich te verdiepen in een oude zaak. Vijfentwintig jaar geleden is er namelijk een tienermeisje, Jenny Stills, verdronken in de baai van Neapolis. Vlak erna is ook de moeder van het meisje overleden. Alleen haar kleine zusje Hannah, bleef over. Nu, zoveel jaar later, denkt Hannah dat haar zusje, die overigens prima kon zwemmen, vermoord is. Zij stuurt regelmatig brieven met nadere informatie naar Rachel die eerst vrij sceptisch over de zaak is maar langzamerhand aan de kant van Hannah komt te staan.

De twee verhaallijnen, die van Rachel in het heden en die van Hannah in het verleden, wisselen elkaar af. Samen vormen ze een beeld van een stadje dat helemaal niet zo slaperig blijkt te zijn. Onder dat slaperige imago schuilen agressie, drankmisbruik, vooroordelen en alles dat daaruit voortvloeit. Een spannende thriller dus met mooi uitgewerkte personages en een plot dat goed en geloofwaardig is opgebouwd. Bovendien krijgen we een inkijkje in de wereld van de rechtszaken van Amerika. Ronduit schokkend soms hoe mensen daar finaal onderuit worden gehaald! Net als in De escaperoom geeft Megan Goldin de lezer dus nog iets extra’s mee. Ik heb van dit boek genoten en geef dan ook graag vier sterren.

Nachtduik

De escaperoom