Nachtverhaal

Zaterdag, 7 november, 2020

Geschreven door: Paul Biegel, Charlotte Dematons
Artikel door: Katelijne van Alem

“Maar bij het woord wachten werd de fee ijl”

De auteur

[Recensie] Paul Biegel (1925-2006) is in Bussum geboren en groeide op in een gezin met negen kinderen. Eigenlijk wilde hij pianist worden, maar had daarvoor te weinig talent. Biegel is toen journalist geworden en rechten gaan studeren. Zijn wens om schrijver te worden werd steeds sterker. In 1958 solliciteerde hij naar een vacature als stripverhalenschrijver en werd aangenomen. Op deze werkplek bij de Marten Toonder Studio’s leerde hij het vak. Het eerste boek dat van Paul uitkwam was De Gouden Gitaar, uiteindelijk schreef hij meer dan zestig boeken.

De illustrator

Charlotte Dematons groeide op in Normandië, waar ze tweetalig werd opgevoed. Na haar middelbare school in Frankrijk ging ze naar de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam, waar ze zich specialiseerde in illustreren en ontwerpen. Tijdens de tentoonstelling van de eindexamenkandidaten werd haar werk opgemerkt door de uitgever van Lemniscaat. Hij gaf haar een opdracht voor het maken van een prentenboek. Dat werd ‘Dido’, haar debuut als prentenboekenmaakster. Sindsdien maakt ze voor veel uitgeverijen en tijdschriften illustraties en prentenboeken, waaronder diverse sprookjesboeken en de drie kijk- en zoekboeken van formaat ‘De gele ballon’, ‘Nederland’ en ‘Sinterklaas’. Dematons’ illustraties hebben vaak een sprookjesachtige sfeer en vallen op door de vele details. Voor ‘De sprookjes van Grimm’ ontving Charlotte Dematons de Zilveren Penseel 2006, en ‘Sinterklaas’, waarvan binnen vier jaar al meer dan 100.000 exemplaren werden verkocht, werd in 2008 bekroond met een Gouden Penseel.

Bergen

Verhaal

In een oude villa woont een huiskabouter die elke nacht stilletjes rondgaat om te kijken of alles in huis in orde is. Tijdens een stormachtige nacht krijgt hij bezoek van een prachtige fee met een gebroken vleugel. Hij weet eigenlijk niet of hij haar wel kan vertrouwen. Maar elke nacht vertelt ze een stukje van haar levensverhaal en dat verhaal is zo spannend, dat hij steeds meer wil horen, nacht na nacht na nacht. Het neemt de kabouter zo in beslag dat hij nergens meer aan toekomt en al het andere vergeet. Dat merkt de oude vrouw bij wie hij in huis woont, dat merken ook Rat en Pad die in de kelder wonen, en de gevolgen daarvan zijn nog spannender dan het nachtverhaal zelf…

Dit verhaal is een hoogtepunt in het oeuvre van Paul Biegel.

Huiskabouter

Geweldig fantasierijk boek. Het verhaal wordt vanuit de huiskabouter verteld, lekker knus. Doordat de fee allerlei verhalen komt vertellen, leven we mee met haar avonturen die zich overal en nergens afspelen. Kabouter weet niet zo goed of hij de fee kan vertrouwen. Wordt de kabouter door de fee betoverd? Dit vragen rat en pad zich ook af, zij wonen in de kelder van hetzelfde huis als waar de kabouter woont. Word jij weleens betoverd door verhalen of door andere mensen die verhalen vertellen? Wie weet kun je ook mooie verhalen verzinnen zoals de fee, of een keer een verhaal opschrijven voor je ouders of vrienden!

De huiskabouter houdt het huis steeds in orde wanneer de oude vrouw die er woont slaapt. Dat zou best fijn zijn wanneer iedereen een huiskabouter had die dat ’s nachts kwam doen! Woont er bij jullie ook eentje?

Winter

De wespenkoningin gaat haar winterslaap houden in het poppenwiegje bij de kabouter op zolder. De kabouter zelf woont in het poppenhuis. Leuk om eens wat dieper te duiken in wat een winterslaap nou eigenlijk betekend en welke dieren er allemaal een winterslaap houden. Hoe bereiden ze het voor en waar zoeken ze hun plek om hun winterslaap te houden?

Vormgeving

Dit magisch mooie sprookje wordt geweldig verteld door Paul Biegel. Je wordt meegezogen het verhaal in, zoals de kabouter meegezogen wordt in de vertellingen van de fee. De hoofdstukken kunnen prima in delen gelezen worden. Doordat er vier hoofdpersonen zijn, blijft het verhaal goed te volgen. De illustraties van Charlotte Dematons zijn geweldig. Persoonlijk vind ik Charlotte de mooiste prenten maken voor boeken. Zeer gedetailleerd uitgewerkt, waardoor het verhaal nog verder tot leven komt! Vooral ook de beschrijvingen van Pat en Rad over hoe de kabouter betoverd raakt vind ik super, erg leuk om terug te zien in de illustraties. Een echte aanrader dit prachtige boek!

Voor het eerst gepubliceerd op De Leesclub van Alles