Nachtwacht

Zaterdag, 19 augustus, 2017

Geschreven door: Synne Lea
Artikel door: Sarah Verhasselt

Huiselijkheid in dichtvorm

[Recensie] Nachtwacht is een gedichtenbundel voor kinderen die werd vertaald uit het Noors en was in Noorwegen genomineerd voor de Brage Prijs. De bundel richt zich op kinderen vanaf tien jaar, maar legt daarmee de lat voor deze leeftijdscategorie iets te laag.

De gedichten zijn meestal geschreven vanuit het standpunt van een onzekere, lyrische ik, op zoek naar vriendjes en bang van de nacht: “Er bestaan/geen monsters. Maar onder mijn bed/woont een oude mevrouw. Elke avond smeekt ze/om een stukje/van mijn leven.” Terwijl kinderen van tien jaar steeds meer de wereld willen ontdekken, lijken deze gedichten zich rond de huiselijke haard te situeren. Die sfeer zorgt voor een braaf en beklemmend sfeertje: “Weet je nog hoe ik heet,/behalve mama? Vraagt mama”. Het lijkt er helaas op dat de gedichten herkenbaarder zullen zijn voor ouders dan voor hun kinderen.

Het taalgebruik is uit het dagelijkse leven gegrepen, maar er wordt te weinig poëzie geschreven. Wie zit te wachten op originele woordspelingen of beeldrijke taal, komt dus van een kale reis thuis. Meestal zijn er dialogen aanwezig in de gedichten, waardoor ze een sterk verhalend karakter krijgen. Maar korte verhaaltjes of zinsneden met wat witregels zijn daarom nog geen poëzie. Hoewel bij poëzie alles mogelijk is, zou wat meer lyriek geen kwaad kunnen in deze bundel.

De illustraties van Stian Hole daarentegen zijn van een uitstekende kwaliteit en tillen dit boek naar een hoger niveau. In 2014 kreeg hij dan ook terecht een Zilveren Griffel voor zijn illustraties in Garmanns straat. Alleen jammer dat de gedichten de verwachtingen die door de illustraties worden opgeroepen, niet helemaal kunnen inlossen. De tekeningen hadden immers nog zoveel meer in petto.

Misschien zullen deze gedichten wel hun weg vinden naar jongere lezers, als ze voorgelezen worden door de ouders. Die lezertjes kunnen zich alvast vergapen aan de prachtige illustraties en zullen de eenvoud van de gedichten waarschijnlijk ook appreciëren. We geven Synne Lea dus zeker nog een kans en we zijn alvast benieuwd of ze de volgende keer haar gedichten meer tot de verbeelding kan laten spreken.

Voorlezen vanaf zes jaar.
Zelf lezen vanaf tien jaar.

Eerder verschenen op Cutting Edge