Kauffmann 2 - Nachtwerk

Dinsdag, 4 januari, 2022

Geschreven door: Hetty Kleinloog
Artikel door: Sanne Jakobs

Een goede hoeveelheid spanning en mysterie

[Rcensie] Na De zusjes komt Kleinloog nu met het tweede deel in de Kauffmann & Kauffmann-serie. Ook in dit deel volg je de zusjes Kat en Lisa bij het oplossen van weer een nieuwe zaak. Dit keer wordt er een moord gepleegd in Artis door een wel heel bijzondere dader. Het was de olifant. Maar was het echt de bedoeling van de olifant zelf of kreeg hij ‘een duwtje in de rug’ van de echte dader? Als de zusjes er dan ook nog achter komen dat de vermoorde man illegale handel in exotische dieren op het spoor was, weten ze niet meer waar ze moeten zoeken.

Ondertussen is Kat ook nog bezig met het oplossen van de problemen van haar onderbuurman. Hij blijkt slachtoffer te zijn van datingfraude. Volgens Lisa besteedt ze daar veel te veel tijd aan. Kan Lisa wel op Kat rekenen als er in de dierentuin nóg een moord wordt gepleegd?

In het eerste deel waren de verhaallijnen van Lisa en Kat heel duidelijk opgedeeld, de hoofdstukken werden om en om afgewisseld door de verschillende oogpunten. In Nachtwerk is het echter iets minder duidelijk. De zussen zijn nu veel bij elkaar waardoor de verhaallijnen wat meer door elkaar lopen en er ook binnen een hoofdstuk weleens gewisseld wordt. Hoewel dit niet heel erg storend is, moet je af en toe wel wat meer nadenken over wie wat precies doet of zegt.

Ondanks dat leest het verhaal echt super snel weg. Het is vlot geschreven, niet te moeilijk en een goede hoeveelheid spanning en mysterie. De balans tussen het vertellen van het verhaal en de opbouw van de spanning is heel goed. Daarnaast geeft de cover me een Baantjer-gevoel waardoor de toon ook gelijk gezet is.

Heaven

De onderwerpen zijn origineel (want wanneer wordt een olifant nou verdacht van moord?) en actueel (datingfraude komt veel voor). De combinatie tussen werk en privé is goed in balans. Kleinloog creëert in de privé levens ook een duidelijk verhaal waar ze in volgende delen op door kan borduren. Kat had te dealen met een depressieve buurman omdat hij was opgelicht en Lisa moest kennismaken met de kinderen van haar vriend én blijkt zelf een kinderwens te hebben terwijl haar vriend helemaal geen zin meer heeft in baby’s.

Een kleine samenvatting, verwerkt in het verhaal, over het vorige deel was alleen fijn geweest. Als je heel veel leest en af en toe nog wel eens verhalen door elkaar kan halen, is het soms lastig om te onthouden wat er exact gebeurd is in een vorig deel. Verder in het verhaal wordt er wel af en toe nog teruggegrepen op gebeurtenissen uit het vorige deel, maar ik moest ook wel even goed graven om erachter te komen hoe het ook alweer precies zat.

Ik ben heel erg benieuwd naar het volgende deel in de serie en kijk ernaar uit om dat ook te lezen! Een welverdiende 4 sterren.