Nadia's nacht

Zaterdag, 4 februari, 2023

Geschreven door: Henrieke Herber, Miriam Bouwens
Artikel door: Demi Stein

Voorleesboek over een meisje met twee papa’s

[Recensie] Nadia is een meisje van vijf jaar oud. In Nadia’s nacht lees je over haar belevenissen. Henrieke Herber weet allerdagelijkse activiteiten sfeervol en warm te beschrijven. Daarin wordt ze begeleid met prachtige, soms zelfs volledig pagina dekkende, illustraties gemaakt door Miriam Bouwens.

Nadia heeft een goudvis genaamd meneer Rosso, waar ze helemaal gek op is. Meneer Rosso komt dan ook regelmatig voorbij in haar verhaal. Maar je ziet ook gebeurtenissen met bijvoorbeeld haar buurjongetje Joris en haar twee papa’s.

Avontuurtjes
Nadia’s nacht is een heerlijk voorleesboek dat zich perfect leent om elke dag voor het slapen gaan één hoofdstukje uit voor te lezen. Het boek is in vijftien duidelijke en korte hoofdstukjes opgedeeld en vertelt telkens een gebeurtenis op zichzelf, waardoor elk deel aanvoelt als een afgesloten verhaal. De verhaaltjes zijn leuk en hartverwarmend en zijn regelmatig op poëtische wijze geschreven, waardoor je er lekker bij weg kunt dromen. Soms staan er verwijzingen naar een eerder gelezen hoofdstuk, waardoor het samen uiteindelijk een prachtig geheel vormt.

Henrieke Herber is een Nederlandse auteur. Ze studeerde zang aan het conservatorium, waar ze onder andere veel onderzoek heeft gedaan naar het lied In de maneschijn. Hierbij deed ze de ontdekking dat er een hele geschiedenis achter zit. Haar debuut, Nadia’s nacht, begint dan ook met dit lied.

Nadia’s nacht is een verhaal over eigenlijk hele gewone dingen. Het mooie aan dit boek, naast de prachtige schrijfstijl van Henrieke Herber, is het hoofdpersonage Nadia. Ze heeft namelijk een hele rijke verbeelding, waardoor alle kleine en normale dingen door haar ogen ineens meer bijzonder lijken. De kleurrijke illustraties van Miriam Bouwens versterken dit gevoel alleen maar, waardoor je heerlijk weg kunt dromen met Nadia”s kleine avontuurtjes. Denk hierbij aan het nemen van nieuwe huisdieren, een gewone treinreis of op bezoek gaan bij je opa en oma. Het kan eigenlijk niet ‘saai’ genoeg, of Nadia weet er wel iets moois en sfeervols van te maken.

Miriam Bouwens is een Nederlandse illustrator. Ze maakt illustraties in opdracht voor verschillende uitgeverijen, maar besteedt ook nog veel tijd aan vrij werken. Een aantal van haar illustraties zijn hier te bewonderen.

Boodschap
De verhalen over de gebeurtenissen van Nadia zijn zeer vermakelijk, maar ze bevatten regelmatig ook een belangrijke boodschap. Er zitten namelijk een aantal belangrijke thema’s in verwerkt, waardoor het boek ook goed te gebruiken is op school. De thema’s zijn op een mooie manier verwerkt in de dagelijkse gebeurtenissen van Nadia’s leven, waardoor het er niet enorm bovenop ligt of aanvoelt als een boek dat draait om deze thema’s. De thema’s die je kunt terugvinden zijn: Diversiteit, opgroeien met twee papa’s, familie/ gezin, dementie, afscheid, verbeelding, werkelijkheid en natuurlijk ook dromen.

Nadia’s nacht is een heerlijk voorleesboek geschikt voor kinderen vanaf vier jaar. Nadia neemt je mee in haar prachtige, levendige en kleurrijke verbeelding, waardoor de simpele dingen in het leven ineens zo veel mooier worden.

Leesfragment

Heaven