Nashville

Maandag, 15 juli, 2019

Geschreven door: Antonia Michaelis
Artikel door: Severine Lefebre

Een intrigerende Young Adult

[Recensie] Svenja Wiedekind is 18 jaar en klaar voor haar nieuwe leven. Ze start haar studie geneeskunde aan de universiteit in Tübingen en huurt daarvoor een studentenwoning. Maar dit nieuwe leven verloopt helemaal niet zoals verwacht. Zeker niet als ze voor een verwaarloosde jongen moet zorgen die van nachtelijke uitstapjes houdt en messen verzamelt. En er plots een dakloze vrouw vermoord wordt teruggevonden…

Nashville is een intrigerende Young Adult, geschreven door Antonia Michaelis. Een verhaal over volwassen worden, op eigen benen staan, vriendschap en liefde. Maar ook angst en verraad.

De verhaallijn is bijzonder, maar erg boeiend. Je krijgt een goed beeld van de stad Tübingen en van het studentenleven dat Svenja leidt. Ze is zelf pas 18, en moet plots de zorg van een verwaarloosde en getraumatiseerde jongen, Nashville, op zich nemen. De relatie tussen hen is zeer goed weergegeven en realistisch. Svenja doet wat ze kan om hem te helpen. Terwijl ze tegelijk iets van haar studie probeert te maken en vriendschappen op te bouwen.

De karakters van de personages zijn uitstekend uitgewerkt. Zo leer je Svenja echt kennen, je ziet ze opgroeien en openbloeien. Ze verandert van een tiener in een jongvolwassene. Die steeds beter probeert voor de elfjarige Nashville te zorgen. Ook Nashville zelf is schitterend neergezet. Een jongen vol met angsten, die dingen heeft gezien en meegemaakt die niemand op die leeftijd zou mogen meemaken. Je ziet hem echter evolueren, hij krijgt steeds meer vertrouwen in Svenja en haar vrienden.

Archeologie Magazine

De schrijfstijl van Antonia Michaelis is aangenaam, maar ook wat wisselend. Het verhaal heeft vaak iets filosofisch, maar tegelijk ook iets jeugdigs. Dit maakt de leeservaring speciaal. Jongeren zullen er zich zeker kunnen in vinden, hun leefwereld wordt goed omschreven. Vooral jongeren die op het punt staan te gaan studeren. Verder is het verhaal erg gedetailleerd, zowel voor wat de omgeving betreft als het leven van Svenja. Misschien wel iets té gedetailleerd. Nashville is namelijk een lijvig boek met 534 pagina’s, en dit in combinatie met de gedetailleerde schrijfstijl maakt dat het verhaal niet altijd even vlot leest. De erg lange hoofdstukken helpen ook niet daarbij.

Nashville begint nog erg spannend, maar het kan deze spanning niet aanhouden. Het verhaal zakt vaak wat in, waardoor het voor mij wat langdradig werd. Ook werd ik regelmatig afgeleid tijdens het lezen, ik kon mijn aandacht er niet lang genoeg bij houden. Dit was vooral zo voor het midden van het boek, waar de vaart het meest uit het verhaal ging door te veel onnodige details en minder belangrijke gebeurtenissen. Wat eigenlijk wel jammer is, want het boek heeft erg veel potentieel. Vooral de zoektocht naar de moordenaar is erg spannend, wat vooral in het begin en op drie vierde van het verhaal aan belang wint. Zeker naar het einde van het boek krijgt het verhaal een compleet andere wending, je wordt verrast door uitmuntende en spannende ontknoping. Die tegelijk ook schokkend is. Deze verandering maakt veel goed.

Nashville brengt mij wat in tweestrijd. Het ene moment was het verhaal erg boeiend en spannend, het andere dan net te langdradig waardoor het mijn aandacht verloor. Zonde, want de plot zit op zich erg goed in elkaar, met een spannend en onverwacht einde. En het geeft perfect weer hoe jongeren zich voelen als ze voor het eerst op eigen benen gaan staan, op weg naar de volwassenheid. Op dat vlak heeft Antonia Michaelis zeer goed werk geleverd. En dit was waarschijnlijk ook het hoofddoel van het boek. Toch miste ik net iets teveel de vaart in het verhaal. Daarom geef ik Nashville 3 sterren.