Nederland in ideeën

Maandag, 1 juni, 2020

Geschreven door: Tim van Opijnen, Mark Geels
Artikel door: Agnes Eikema

Voor ieder wat wils

[Signalering] Maven Publishing bracht in 2013 het eerste boek van de serie op de markt, waarin aan 101 toonaangevende Nederlandse denkers één centrale vraag wordt gesteld. In deze eerste editie was de vraag: “Welk idee, inzicht of innovatie heeft Nederland veranderd – of zal dit in de toekomst gaan doen?”

De Nederlandse denkers vertegenwoordigen verschillende vakgebieden, waardoor de diversiteit aan ideeën enorm is. Bijvoorbeeld van veiligheid, technologie tot filosofie. Door de korte hoofdstukken en de schrijfstijl  is het voor iedereen goed te begrijpen en juist door deze korte hoofdstukken en de diversiteit pak je het boek sneller weer op om verder te lezen.

Zoals gewoonlijk heeft iedereen een voorkeur voor een bepaald onderwerp. Ik had veel meer met de hoofdstukken over veiligheid, filosofie en ethiek en had graag over sommige onderwerpen meer willen lezen dan de enkele pagina’s waar de auteur het mee moet doen. Maar des te blijer ik was met de korte stukken tekst van de thema’s waar ik minder mee had, bijvoorbeeld de hoofdstukken over technologie en natuurkunde. Maar zoals ik al eerder hierboven schreef; het boek biedt voor ieder wat wils. Ideaal voor een cadeautje met Sinterklaas, kerst of een verjaardag.

Het boek heeft een frisse omslag, knalblauw met een felle oranje kleur. Wanneer je het boek uit hebt gelezen, kan je jezelf nog aan een test onderwerpen. Op de laatste pagina staat namelijk een interessante kruiswoordpuzzel, waarbij de gestelde vragen (je raadt het al…) betrekking hebben op het boek! Een leuke test, waarbij je ook nog kans maakt op een kilo Maven-boeken. Wie wil dit nu niet?

Dans Magazine

Eerder verschenen op Boekenz