Neni's Tel Aviv

Zaterdag, 21 september, 2019

Geschreven door: Neni
Artikel door: Esther Out

Reizen in je luie stoel en daarna koken

[Recensie] Het mooie van boeken is dat je kunt reizen zonder dat je van de bank hoeft op te staan. Dat geldt voor romans, maar zeker ook voor kookboeken. Een goed kookboek over een bepaalde keuken, een bepaalde plek of met hele specifieke recepten voert je mee naar die plek zonder dat je er daadwerkelijk hoeft te zijn. In Tel Aviv ben ik nooit geweest, maar als ik in Neni’s Tel Aviv lees over deze levendige stad zie ik het voor me en proef ik de smaken waarover wordt geschreven. Dat neemt natuurlijk niet weg dat ik er ook absoluut een keer naar toe wil.

Over Neni en alles wat daarachter schuilgaat ga ik hier niet uitgebreid in. Daarover valt genoeg te lezen online. Wel deel ik even het goede nieuws dat er ook een Neni in Amsterdam op stapel staat. Daarover kun je hier meer lezen.

Het boek gaat over het eten, de mensen en hun verhalen uit een bijzonder kleurrijke en levendige stad. De keuken is een mix van invloeden vanuit de hele wereld. De recepten zijn van de hand van Haya Molcho en Elihay Biran en de foto’s zijn gemaakt door Nuriel Molcho. De combinatie van de twee werkt als als een tierelier. De teksten gaan vergezeld van aansprekende sfeerbeelden en de recepten van niet overgestileerde foto’s van de gerechten. Dat maakt van dit boek niet alleen een kookboek, maar ook een boek waar je heerlijk in kunt bladeren.

Qua recepten komt alles ruim aan bod: groente, vlees, vis en zoetigheden, allen overzichtelijk ingedeeld per hoofdstuk. Het zijn geen alledaagse gerechten, dus ben je erg van de aardappelen, groente en vlees, dan is dit misschien niet helemaal wat je zoekt. Hou je van nieuwe smaken proeven en nieuwe ingrediënten ontdekken dan zou ik dit boek op je verlanglijstje zetten voor onder de kerstboom. Ontdek bijvoorbeeld van Sabich is en leer hoe je het moet maken. Maak een geurige Israëlische zeevruchten paella of een langzaam gesmoorde ossenstaart. Of waag je aan ma’amoul cookies, heerlijk zoet en met een overdaad aan noten!  Voor een aantal ingrediënten zul je misschien even buiten je reguliere supermarkt moeten zoeken, maar het is echt de moeite waard om de ontdekkingstocht aan te gaan.

Neni’s Tel Aviv is een fijn boek om in te bladeren, in te lezen, plaatjes in te kijken en natuurlijk: om uit te koken.

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl