Neven

Dinsdag, 7 juni, 2022

Geschreven door: Peter Middendorp
Artikel door: Klaske Bakker

Een onthutsende roman over een innige vriendschap, die eindigt in een tragedie

[Recensie] Een reisje naar Schiermonnikoog met je neef en beste vriend op een rustige dag in het voorjaar. Samen een harinkje eten in het dorp, wandelen over het pad door de duinen en dan het verlaten strand, met verderop de zee die zich aan het terugtrekken is. Beter kan het niet worden. Toch?!

De neven Robert en Arie zijn van dezelfde leeftijd en lijken als twee druppels water op elkaar. Ze groeien samen op in hetzelfde dorp en gaan voor elkaar door het vuur. Toch is er geen sprake van gelijkwaardigheid. Arie komt uit een warm en harmonieus gezin, terwijl Robert een vader heeft met losse handjes en een moeder die de andere kant opkijkt. Ook al is Robert een serieuze student en bakt Arie niets van school, in het dagelijkse leven is Arie Robert altijd een stapje voor. Arie belandt in de wiethandel en maakt met de beste bedoelingen Robert deelgenoot van de business. Het lijkt allemaal vrij onschuldig, totdat Arie eigenhandig een beslissing neemt, die het leven van Robert volledig ontwricht en uiteindelijk uitmondt in een drama.

“Dit was het breekpunt, vanaf dit punt houden onze gedeelde ervaringen op, beginnen ze uiteen te lopen, vanaf hier ging hij de goede kant op en ik de andere. Alsof ik op mijn leeftijd nog eens een achterstand opliep.”

Wie heeft wie verraden? Is er met een intens gevoel van schuld te leven? Dit is waar Neven, de roman van Peter Middendorp overgaat. Middendorp is onder andere bekend als columnist van de Volkskrant en heeft al diverse romans op zijn naam staan. Net als in zijn vorige boeken speelt ook in Neven de vader een prominente rol en is de hoofdpersoon in alles de underdog.

Pf

Menselijke psyche
Het verhaal over de twee neven wordt verteld vanuit Robert, die tijdens een reisje naar Schiermonnikoog zijn gedachten met de volledig gehandicapt geraakte Arie deelt en daardoor ook met jou als lezer. Je krijgt alle gelegenheid om je in Roberts gedachten te verplaatsen en met hem mee te voelen. Voortdurend vraag je je af of hetgeen Robert vertelt wel helemaal waar is. Is hij de boel niet aan het verdraaien? Waarom deelde hij zijn angsten niet met zijn naasten? En het allerbelangrijkste: had hij de gebeurtenissen een andere wending kunnen geven? De manier waarop Robert terugdenkt en zijn ervaringen analyseert zullen voor velen herkenbaar zijn. Had ik dat toen maar niet gezegd! Op dat moment had ik moeten ingrijpen! Het mooie is, dat Roberts gedachten verder gaan dan alleen over datgene wat hem kwelt. Middendorp weet het verhaal te verrijken met bespiegelingen over de natuur en de menselijke psyche en er zijn voortdurend zinnen die je graag nogmaals wilt lezen om ze verder tot je te laten doordringen en om ze niet te vergeten.

“Ik houd niet van alles zeggen. […] Als je alles zegt wat er gebeurt of staat te gebeuren, als het tenminste akelige dingen zijn, is het voor je hersenen ook niet goed, denk ik. Het is dan net alsof je de ervaring verdubbelt.”

Neven is een onthutsende roman over een innige vriendschap, die eindigt in een tragedie. Een boek dat je opent en niet meer weg wilt leggen, omdat je je vanaf de eerste bladzijde betrokken voelt bij de twee neven en meteen al aanvoelt dat het reisje naar Schiermonnikoog geen gewoon gezellig dagje-uit zal worden. Middendorp heeft met dit boek iets heel moois toegevoegd aan zijn eigen oeuvre en de Nederlandse literatuur!