Nevenschade

Woensdag, 19 januari, 2022

Geschreven door: Jens Vern
Artikel door: Severine Lefebre

Complotten, nieuwe gevaarlijke technologieën, actie en geweld,…

[Recensie] Nadat de wereld anderhalf jaar in de greep is geweest van een virus, heeft Nederland zichzelf dankzij een goede deal intussen terug op de rails. Maar welke prijs werd daarvoor betaald? Drie personen geraken in een onderzoek dat hiermee verband houdt, betrokken. Tijdens hun speurtocht kruisen hun paden elkaar, en vanaf dan begint de gevaarlijke race tegen de klok om de waarheid bloot te leggen.

Met Nevenschade heeft Jens Vern een razend spannende en actuele thriller neergezet. Het is daarmee het tweede boek dat hij schreef. Hij debuteerde in 2020 met de thriller De macht van K.

Het verhaal begint met een flashback naar het verleden, wanneer de wereld nog volop kreunt onder een pandemie. Nederland kampte daarbij met een eigen mutatie door een virusuitbraak uit het Maasburgh Sanatorium. Het zorgde voor een groot aantal slachtoffers. In de hoop de pandemie de kop in te drukken, lanceert Nederlandse minister-president Koenen een virustrekker-app, en neemt hij contact op het Amerikaanse farmaceuticabedrijf Fernstedt Chemicals. Nu, zestien maanden later, lijkt deze deal goed te zijn uitgepakt. Tot enkele mensen hun eigen onderzoek beginnen te doen.

Mark van Dinter werkt als chirurg bij een privékliniek en wou net naar huis gaan wanneer er een zwaargewonde politicus wordt binnengebracht. De operatie is succesvol, maar Mark ontdekt iets vreemds dat hij verder wil onderzoeken. Als de patiënt even later alsnog overlijdt, vermoedt hij dat er iets aan de hand is. Rond dezelfde tijd opent de bekende journalist Matthew Dawson zijn Maasburgh-archief om enkele zaken op te zoeken. Deze bleef sinds zijn vrouw is verongelukt een groot jaar geleden op slot. Tot hij een aantal verdachte sterfgevallen ontdekt, en daardoor zelf in de problemen geraakt. En dan is er nog Sarah van der Horst die net een Chinees rapport heeft vertaald voor een online klokkenluidersplatform dat erg gevoelige en vooral gevaarlijke informatie bevat over het virus. Het is duidelijk: er speelt zich iets geheimzinnigs af in Nederland. En om te voorkomen dat dit uitlekt, gaat men over lijken.

De spanning zit vanaf de eerste bladzijde in het verhaal. Je merkt direct dat er iets niet juist is, dat er grote geheimen zijn. Stukjes informatie hierover worden beetje bij beetje opgepikt door Mark, Matthew en Sarah. Ze weten echter niet in welk wespennest ze zich bevinden. En diegenen die hen hierbij helpen. Dit steeds dreigende gevaar zorgt voor een aanhoudende spanning, want je weet dat er van alles dreigt te gebeuren. Dit gecombineerd met enkele gevaarlijke situaties zorgt ervoor dat je op het puntje van je stoel zit. Een thriller van het hoogste niveau!

Het verhaal is gebaseerd op de huidige Covid-19 pandemie, maar staat er verder eigenlijk los van. Jens Vern focust zich vooral op de vele complottheorieën die over het virus de ronde doen, en schreef op basis daarvan zijn eigen fictieve verhaal. Hoewel het duidelijk fictie is en hij dit duidelijk meldt in zijn nawoord, moet ik zeggen dat de verhaallijn erg realistisch is uitgewerkt. De gebruikte nieuwe technologieën en methodes in het verhaal zijn van hoog niveau en worden op zo’n manier verwerkt dat ik het echt geloofwaardig vind. De plot zit dan ook uitstekend in elkaar, waarbij er wordt toegewerkt naar een knallende climax.

Er wordt veel aandacht besteed aan de belangrijkste personages in het verhaal. Beetje bij beetje leer je hen kennen, net als hun familieleden en vrienden. Ze hebben allen een eigen verleden dat ze met zich meedragen. Zo verloor Matthew zijn vrouw in een auto-ongeluk en blijft achter met twee dochters. Mark heeft dan weer problemen op zijn werk door de dode politicus, wat hem zorgen baart omdat hij al eens een fout maakte vroeger. Al deze elementen hebben een eigen plek in het verhaal. Ook de nevenpersonages worden voldoende uitgewerkt voor de verhaallijn.

Jens Vern heeft een zeer duidelijke en begrijpende schrijfstijl. Hij legt moeilijke technische termen eenvoudig uit. Door de vele actiescènes zorgvuldig en precies neer te schrijven zie je de gebeurtenissen als het ware voor je ogen passeren. Het zou zo in een film kunnen passen. Dit alles maakt daarbij dat het verhaal erg vlot leest. Doordat het vertelperspectief continu wisselt tussen de verschillende personages zijn er vaak spannende cliffhangers op het einde van de lekker korte hoofdstukken. Dit zorgt voor een hoog leestempo, wat deze thriller nog sterker maakt.

Ik heb enorm genoten van Nevenschade. Ik vond het een erg actueel boek dat doet denken aan de huidige coronapandemie. Dat het uiteindelijk toch om iets anders draaide, en dat er iets veel gevaarlijker achter zat vond ik dan ook een pluspunt. Het wordt nogmaals duidelijk dat macht, geld én controle erg krachtige wapens zijn. Ik vond het concept dan ook subliem en heb van elke bladzijde genoten. Complotten, nieuwe gevaarlijke technologieën, actie en geweld,… daar houd ik van in een boek. Zeker als het ook nog eens geloofwaardig overkomt. Jens Vern heeft dus duidelijk indruk gemaakt op mij. Zijn eerste boek las ik nog niet, maar ik ben van plan dit zeker te doen! Nevenschade krijgt van mij de volle vijf sterren!

Nevenschade

De macht van K.