Nick en Charlie worden verliefd (Heartstopper 2)

Zaterdag, 29 januari, 2022

Geschreven door: Alice Oseman
Artikel door: Sanne de Jong

De leukste graphic novel-serie van dit moment

[Recensie] Waar Nick en Charlie elkaar in het eerste deel ontmoeten, meer over elkaar te weten komen en voor het eerst elkaar een kus geven, lees je in dit tweede deel verder over hun beginnende liefde. Vanaf het begin word je weer compleet meegenomen in het verhaal van Nick en Charlie. Doordat het eerste deel met een open einde eindigt, lees je natuurlijk het liefste meteen door in deel twee! Gelukkig krijg je meteen antwoord op alle vragen. Charlie en Nick zijn zo cute samen. Het is net een geweldige liefdesfilm, maar dan in stripvorm.

Alice Oseman (1994) is geboren in het Engelse Kent. Ze is afgestuurd aan de universiteit van Durham. Haar graphic novel-serie Heartstopper is een waar internetfenomeen en inmiddels zijn de rechten van de boeken verkocht aan 15 landen. Oseman heeft nog meer YA-boeken geschreven, waaronder Solitaire en I Was Born for This.

De struggles die je kan voelen als je homo bent, komen in dit boek duidelijk naar voren. Tegelijkertijd  ligt het er niet dubbeldik bovenop. Het verhaal heeft daarom een goede combinatie van de cuteness van een liefdesstelletje en serieuzere onderwerpen, bijvoorbeeld het aan je ouders vertellen dat je niet alleen op meiden valt, of als een van je vrienden je niet accepteert zoals je bent. Ook laat Heartstopper zien hoe irritant het kan zijn als iemand opmerkingen maakt als ‘maar je ziet er helemaal niet gay uit’ of ‘hoe is het nou om homo te zijn’. Je vraagt toch ook niet hoe het is om hetero te zijn? Als lezer is het niet moeilijk om je hierbij in te leven en te bedenken hoe het waarschijnlijk voelt als je deze vragen naar je hoofd geslingerd krijgt. Dit laat zien dat Alice Oseman je als lezer goed in de hoofden van de personages laat kijken en dat je echt vanuit het perspectief van de personages kan lezen.

Wat ook heel leuk gedaan is, is dat de verschillende delen uit de serie als het ware één groot verhaal vormen. Hoofdstuk een en twee spelen zich af in Heartstopper 2, begint met het dagboek van Charlie en gaat dan verder met hoofdstuk drie. Ook lopen de paginanummers door, wat betekent dat dit deel begint bij pagina 265. Dit is heel uniek gedaan!

Scènes

Deel 3 is op 18 januari al verschenen, wat goed uitkomt voor fans die heel nieuwsgierig zijn naar hoe het verhaal van Nick en Charlie zich verder gaat ontwikkelen. En wist je dat de serie binnenkort op Netflix te zien is? Hopelijk is de serie net zo leuk is als het boek!

—

Eerder verschenen op @sann.books