Niet te stoppen

Zaterdag, 21 september, 2019

Geschreven door: Onbekend
Artikel door: Sanne Wortman

Weer een krachtig boek over ongelijkheid in Amerika

[Recensie] Schrijfster Angie Thomas maakte eerder het boek The Hate U Give, oftewel THUG, over een zwarte jongen die onterecht doodgeschoten wordt door de politie. Een heftig en mooi boek, waarvan er zeker meer mogen zijn – en meer ervan maken is wat Angie Thomas gedaan heeft. In Niet te stoppen gaat het over Bri, een meisje uit dezelfde slechte buurt als waar THUG zich afspeelde. Het is zeker niet nodig om THUG gelezen te hebben, maar als je dat wel hebt, voelt Niet te stoppen wel een beetje als thuiskomen. Het is enkele maanden later en de gebeurtenissen en personages uit THUG worden maar kort aangehaald. Toch is de situatie al heel snel weer vertrouwd, net als de rivaliserende bendes en de grimmige, soms ontroerende sfeer.

En Angie Thomas doet meer in dit boek. Dit keer geen dramatische scene aan het begin van het boek, waar de rest van het verhaal om draait. Nee, dit keer is de opbouw veel subtieler.

Bri wil doorbreken als rapster, ze heeft een paar ingewikkelde vriendschappen, gaat naar een school buiten haar buurt – waar zij als zwart meisje bij een minderheid hoort –, heeft een enigszins moeilijke thuissituatie en flink wat emotionele bagage. Al deze onderwerpen worden aan het begin van het boek voorzichtig geïntroduceerd en slechts langzaam kom je er meer over te weten. Ik vond het echt heel knap gedaan. Zodra ik me iets afvroeg werd het uitgelegd en niet eerder. Je wordt niet aan het begin overstelpt met informatie die je je daarna maar half herinnert. In plaats daarvan houdt Thomas je nieuwsgierig en geeft ze precies genoeg zodat je graag door wil lezen.

Wat ook deel was van deze knappe opbouw, was de introductie van problemen. Een probleem waar Bri bijvoorbeeld mee te maken krijgt is armoede en holy shit, wat vond ik dat knap beschreven. Zelf heb ik geen idee hoe het is om te moeten kiezen tussen bijvoorbeeld een warm huis of een volle koelkast, maar Angie Thomas wist dit duidelijk te maken. Als de problemen steeds verder groeien, voel je de machteloosheid van Bri. Echt heel knap gedaan.

Bri is daarnaast een personage dat heel anders is dan ik ben. Ze kan bijvoorbeeld erg opvliegend zijn. Het kan moeilijk zijn om je in te leven in iemand die heel anders is dan jijzelf, maar bij Bri had ik daar weinig moeite mee. Ook in dat aspect wist Thomas me uitstekend mee te nemen.

Niet te stoppen is zeker geen makkelijk boek qua gebeurtenissen en thema. Af en toe is het heftig en pijnlijk om te lezen maar dat wordt dan meer dan goed gemaakt met hele mooie stukken. Het is goed om eens in de wereld te kijken van iemand die heel anders is dan jijzelf en als het boek dan ook nog eens goed en meeslepend geschreven is, zorgt dat voor een echte aanrader. Ik hoop stiekem dat dit boek, net als THUG, verfilmd gaat worden, want de raps in het boek zou ik graag eens in het echt horen!

Voor het eerst verschenen op De Leesclub van Alles